Dieselin aika on ohi

Aloittaja Raimo247, 15.03.17 - klo:17:54

« edellinen - seuraava »

TDiih

#1290
Lainaus käyttäjältä: BMF - 15.02.18 - klo:11:33
Siis tarkoitatko täyssähköä vai näitä "huijaus hybridejä"?

Kyllä täyssähköjä varmaan tulee sen 100kpl ellei jopa 1000kpl viiden vuoden aikana taksikäyttöön, mutta en itsekään jaksa uskoa että ne ovat juuri TESLOJA.

Eiköhän Tesloja ole vähintää se 100kpl, ja tuo 1000kpl täyssähköjen määrä on täysin saavutettavissa. Takseissa muuttuvien kustannuksien osuus kokonaiskuluista on sen verran suuri, että ei ole enää järkevää ajaa pelkän löpön avulla. Loput autot tulevat olemaan erikokoisilla akustoilla olevia hybrideitä, lasken tässä hybridiksi myös 48V kevythybridin.

Teslojen ja sähköautojen määrä riippuu lähinnä siitä kuinka paljon tehtaat työntävät sähköautoja pihalle. Yleistymistä vauhdittaa vielä se, että V2G:tä hyödyntävä cityautoilija voi ajaa 50km suoritteensa käytännössä ilmaisella sähköllä.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 15.02.18 - klo:14:40
Joko keksit, miten esittämäsi vedon voittaja ratkaistaan?

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 15.02.18 - klo:12:57
Väitän että Suomessa ei ole 100 kappaletta tesla-merkkistä taksia autona 15.2.2023 mennessä.

Ei tarvitse keksiä. Tämä on viimeinen kerta, kun tuon linkitän eikä tuossa pitäisi olla mitään epäselvää. Toki jos haluat ruveta siitä vääntämään mieluisempaa.

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 15.02.18 - klo:14:41
No niinhän totesin - kosmopoliitti. ;)  Taitaa asua Itä-Keskuksessa; oligarkin ja trollin hommat, ne ovat tosi hommia - asiat voi kääntää ja vääntää - kuten kulttuuriin kuuluu.  ;)

Tähän kommenttiin on hyvä lopettaa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 15.02.18 - klo:14:47
Ei sähköautot vaadi ihmeitä. TM:n testissä parhaimmat kuluttivat vain 10 kWh/100 km. Lasketaan nyt varmuuden vuoksi 15 kWh/100 km. Autolla ajetaan keskimäärin 18 tkm/v. Tekee 50 km/vrk. Eli vaaditaan 7,5 kWh per auto/vrk. Jos Suomen kaikki 2,3 miljoonaa autoa sähköistyvät, vaaditaan 17,25 GWh energiaa vrk. Tekee 6,3 TWh/v.

Suomen sähkönkulutus oli vuonna 2016 85 TWh. Vuonna 2008 se oli 90 TWh. Jos silloinkin pystyttiin siirtämään kaikki sähköt, pystytään ihan varmasti siirtämään myös 85 + 6 = 91 TWh.

Ehkä pystytään siirtämään, jos sähköä on...

Murska-arvio Suomen sähkön toimitusvarmuudesta: sähkövaje uhkaa vuonna 2020 - ”pahimmillaan lamaannuttaa yhteiskunnan”
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201711052200511414_u0.shtml

Ei pelivaraa vikaantumiseen
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000001051.html
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 15.02.18 - klo:15:14
Ehkä pystytään siirtämään, jos sähköä on...

Olen myös huolissani sähkön riittävyydestä. Vihreiden piiperöinti on tehnyt hallaa Suomen sähköntuotannolle.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

sakal83

Se, että iltapulu on tehnyt [Katso tissit, Nyt me kaikki kuollaan, testaa oletko sinäkin...] otsikoinnin ja vielä "jonkun" blogikirjoituksesta, ei välttämättä kerro ihan koko totuutta. Hyvin usein edes osaa, ja joskus ei jopa ollenkaan.
Tässä tuo sama "uutinen" hieman erilailla selitettynä:
https://www.aamulehti.fi/uutiset/sahkon-toimitusvarmuus-on-suomessa-pian-euroopan-kehnoimpia-rajut-luvut-ovat-kyseessa-200511375/
Suomeen on iät ja ajat tuotu sitä sähköä, sama jatkuu, oli viherpiipertäjät kamppaamassa Olkiluotoja tai ei ;)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 15.02.18 - klo:15:09
Ei tarvitse keksiä. Tämä on viimeinen kerta, kun tuon linkitän eikä tuossa pitäisi olla mitään epäselvää. Toki jos haluat ruveta siitä vääntämään mieluisempaa.

Epäselvää ei ole kuin se, että mistä katsomme luvun, jonka mukaan voittaja ratkaistaan eli kokolailla kaikki on siis epäselvää.

Ensin ehdotat vetoa, mutta alat vain kiemurtelemaan eiku anteeksi "linkittämään" siinä vaiheessa, kun pitäisi lyödä vedon ehdot lukkoon. Hauskaa on ollut jo seurata väistelyäsi tuohon "keskustelun vaientamiseen" vedoten, mutta tämä, kuinka feidasit itsesi ulos itse ehdottamastasi vedosta, on kyllä todella legendaarista settiä. 

TDiih

Useat yritykset ovat jo lähteneet mukaan sähkönsäätömarkkinoille jäähdytyksen ja lämmityksen osalta, koska se kannattaa kaikkia osapuolia. Sama trendi tulee yleistymään myös kuluttajapuolelle, mutta pienellä viiveellä. Energian kokonaiskulutukseen kysynnän joustolla ei ole juuri vaikutusta, vaan siihen koska sähkö käytetään.

https://tutcris.tut.fi/portal/fi/publications/kysynnan-jousto--suomeen-soveltuvat-kaytannoen-ratkaisut-ja-vaikutukset-verkkoyhtioeille-dr-pooli(d8a7e38d-6533-417e-974c-8399326a55c6).html
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: jt - 21.11.17 - klo:01:47
Toivottavasti hyvä kehitys jatkuu. Hiilen käyttö on lisääntynyt kun kaasun verotus on kiristynyt, hiilestä on tullut kilpailukykyisempi polttoaine.
Tuo oli siis keskustelua Suomen sähköntuotannon CO2-ominaispäästöstä. Tuo päästö näyttää tippuneen jo 89 grammaan kilowattitunnilta. Hyvä kehitys siis jatkui viime vuonna ja tuolla keskipäästöllä sähköauton CO2-päästöt ovat hyvin alhaisia. Samasta materiaalista käy myös ilmi se, että viime vuonnakin hiilen käyttö sähköntuotannossa jatkoi nopeaa laskuaan.

https://energia.fi/files/1407/Energiavuosi_2017_-_Sahko.pptx

teräksenharmaa

Tämä teknologian muutos näyttää tuovan uusia pelureita kentälle. Akkuteknologia on sähköauton olennaisin kehityskohde ja kehitys tällä saralla on nopeaa. Tähän saumaan on mahdollista lyödä kiilaa hyvin ideoilla. Dyson on ilmoittautunut mukaan tähän kilpailuun. Dieseleiden (päästökusetus)teknologia on niin pitkällä, että uuden toimijan on lähes mahdotonta tulla mukaan.

vasara

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 16.02.18 - klo:11:09
Tämä teknologian muutos näyttää tuovan uusia pelureita kentälle. Akkuteknologia on sähköauton olennaisin kehityskohde ja kehitys tällä saralla on nopeaa. Tähän saumaan on mahdollista lyödä kiilaa hyvin ideoilla. Dyson on ilmoittautunut mukaan tähän kilpailuun. Dieseleiden (päästökusetus)teknologia on niin pitkällä, että uuden toimijan on lähes mahdotonta tulla mukaan.
Akkuteknologian kehitys on näennäisesti nopeaa.. paljon puhetta uusista teknologioista ja vähän tuloksia.
Esim. mainittu Dyson käyttää 2020-2021 mahdollisesti markkinoille tulevassa sähköautossaan edelleen perinteisiä akkuja, kun 'solid state' akut on vasta piirustuspöydällä.. ja valmiiden solid state tuotteiden ilmestymisessä saattaa James Dysonin mukaan vielä 'tovi' vierähtää.
https://www.engadget.com/2018/02/14/dyson-ev-solid-state-batteries/
Mutta kahtellaan.. jospa joku tällä saralla joskus tulevaisuudessa tosiaan tuo jotain uutta ja mullistavaa.. toivotaan ainakin.

ukormi

Joo..

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/vanhan-dieselauton-vaihtoehdot-tuhansien-eurojen-remontti-tai-ajokielto/7MwyKwvk?ref=email:d021

Vanhat dieselautot, siis ennen euro6 päästörajaa syytävät hillittömästi tappavaa kaasua ihmisten keuhkoihin. Miten lie sitten nämä uusimmatkaan Euro6 dieselit? Paljastuuko niistäkin kohta jotakin järisyttävän tappavaa?

Kuinkas sitten nämä bensiinikäyttöiset moottorit? Niissä vissiin putkesta tulee pääsääntöisesti kukkia ja orvokkeja.
Sähköautoilu ei todellakaan ole vielä lähelläkään tilannetta jossa voisi ajatella että ne ovat "kansanautoja". Sähkölämmitteisen talon omistajana hirvittää tuo sähkön siirron monopoliasema. Caruna voi nostaa siirtomaksuaan about miten lystää, ja tottakai valtio voi määrätä sopivaan aikaan sähköautot käyttöverolle pantaviksi ( ja se päivä tulee aivan satavarmasti kunhan autoilun tuotoa alkavat putoamaan sähköautojen takia )
Hybridien kulutuslukemat ovat paperia heti kun mennään yli sähkökantaman, lisäksi hybrdit ovat vielä liian kalliita, ei saa liisareina tällainen tavan duunari.
Kaasuautoilu on jo valtoin hampaissa eikä sekään ole vaihtoehto koko maassa. Käyttökustannuksiltaankin ovat siellä bensan ja dieselin välimaastossa.

Pienikulutuksisilla dieselautoilla on tullut ajettua 17 vuotta. Bensat eivät ole olleet aiemmin vaihtoehtoja ihan niiden suuren kulutuksen vuoksi ja bensan kalleiden takia. Dieselautoilun hintaa on valtio kyllä onnistunut ansiokkaasti kasvattamaan koko ajan -> Pieni käyttöveron lasku ja samanaikainen reilu dieselpolttoaineen verotuksen nosto. Bensa-autoissa pitäisi taas saada se pienellä co arvolla oleva, ettei pelkkä käyttövero olisi monta kymppiä kuussa ja tarkoittaa uutta autoa. Jään kyllä kaipaamaan dieselin vääntöä ja pientä polttoaineen kulutusta.

Millä ihmeellä tässä uskaltaa edes sitten liikkua? Fillarilla, joo. Mutta matkat rajoittuvat kyllä aika pieniin kilometrimääriin. Skootterilla? No sillä tulee varmaan ajettua, sekin kyllä syytää sitä myrkkyä putkestaan vaikka nelitahti onkin. Junalla on jo kokeiltu liikkua pidemmät lomamatkat ja sinällään hyvä vaihtoehto onkin, vaikka ei se kyllä halpaa ole.

Vuoden päästä loppuu tuon liisarin sopimus, eikä uutta liisaria tai käytettyä käyttöautoa tule ainakaan ennen talvea. Ei nääs ole mitään hajua mitä euroopassa tai suomessa tulee tapahtumaan autoilun saralla. Häviääkö laiton autovero? Kielletäänkö tiettyä vuotta vanhemmat dieselit? Määrätäänkö vielä kovemmat rangaistusverot esim. yli 120gr CO arvolla oleville autoille?

Ajellaan sitten vuoden päästä käyttöajotkin tuolla harraste bensa roadsterilla ( Co 121grammaa ) ja ihmetellään mihin suomi ja eurooppa on meidät sijoittanut autoilun saralla.

Ps. Ainakaan allekirjoituksen RS ei kyllä haise juuri miltään kun sen pakkasestakin pistää käyntiin. Se ei tietenkään kerro siitä miten pahaa syöpämyrkkyä putkesta saattaa tulla.
Aikoinaan kun 2003 mallisen 1.9 TDI Passatin löi tulille, niin siitä kyllä tuli selkeä dieselkatku pihaan.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009


vasara

^Kuka sitä nyt osakaasulla ajaa  :)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 16.02.18 - klo:13:51
Akkuteknologian kehitys on näennäisesti nopeaa.. paljon puhetta uusista teknologioista ja vähän tuloksia.
Esim. mainittu Dyson käyttää 2020-2021 mahdollisesti markkinoille tulevassa sähköautossaan edelleen perinteisiä akkuja, kun 'solid state' akut on vasta piirustuspöydällä.. ja valmiiden solid state tuotteiden ilmestymisessä saattaa James Dysonin mukaan vielä 'tovi' vierähtää.
Omasta kyllä tulokset ovat kyllä kaikkea muuta kuin vähäisiä.
https://www.economist.com/sites/default/files/imagecache/800-width/images/print-edition/20170812_FBC859_0.png

Tuo evoluutiokin on tuonut jo pelin muuttaneita tuloksia. Jos joku noista jokerikorteista osoittautuu valtiksi, niin kehitys voi nopeutua olennaisesti.

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 16.02.18 - klo:14:58
Hybridien kulutuslukemat ovat paperia heti kun mennään yli sähkökantaman, lisäksi hybrdit ovat vielä liian kalliita, ei saa liisareina tällainen tavan duunari.
Nämä kommentit tulevat yleensä niiltä, joilla ei ole mitään kokemusta hybridien kulutuksista.

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 16.02.18 - klo:15:38
^Kuka sitä nyt osakaasulla ajaa  :)
Hän, jonka valinta on joku muu, kuin entisaikojen ahtamaton diesel.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 16.02.18 - klo:14:58
Joo.. Vanhat dieselautot, siis ennen euro6 päästörajaa syytävät hillittömästi tappavaa kaasua ihmisten keuhkoihin. Miten lie sitten nämä uusimmatkaan Euro6 dieselit? Paljastuuko niistäkin kohta jotakin järisyttävän tappavaa?

Kuinkas sitten nämä bensiinikäyttöiset moottorit? Niissä vissiin putkesta tulee pääsääntöisesti kukkia ja orvokkeja.

Ei nääs ole mitään hajua mitä euroopassa tai suomessa tulee tapahtumaan autoilun saralla. Häviääkö laiton autovero? Kielletäänkö tiettyä vuotta vanhemmat dieselit? Määrätäänkö vielä kovemmat rangaistusverot esim. yli 120gr CO arvolla oleville autoille?

Uusista Euro 6 disukoista on kyllä paljastunut mm. joiltakin merkeiltä tosi rajuja raja-arvon ylityksiä....  NOx enemmän ärsyttää, pienhiukkaset ja noki ovat pitkässä juoksussa keuhkoille IMO vaarallisempia.

Uusista suorasuihku bensoista taasen tulee pakoputken päästä TM talvitestien mukaan paljon pienhiukkasia, joten uusiin bensoihin tulee hiukkasloukut.

Autovero - siis hankintahintaan kohdistuva ei poistu tämän vaalikauden (hallituksen) aikana mihinkään. Sitä, mitä seuraavien eduskuntavaalien jälkeen - kun sähköautot olemattomine hankintaveroineen ovat taas hieman normikansaa lähempänä - on vaikea ennustaa. Poliittinen päätös näet.

Varmaa on se, että jollain tavalla autoverotus tai käytön verotus tulee muuttumaan. Valtion verotulot autoliikenteestä nimittäin eivät saa eivätkä tule laskemaan. Sen verran suuri ja hyvä lypsettävä potti on kyseessä. Yleisesti oletetaan, että verojen painopiste tulee siirtymään enemmän käytön suuntaan, pois omistamisesta. Nyt kun nuoret eivät välttämättä enää aja korttia, tai menevät mukaan autopooliin - yhteiskäyttöautoon, ja yritykset voivat liisata autonsa vaikka edullisemmasta Virosta. Tässä kuviossa hankintahinnan vero = autovero tulee kutistumaan.  :o

Suomessa on melkoinen määrä vanhoja autoja joilla suurehkot päästöt, ja onkin mielenkiintoista nähdä miten Pariisin ilmastosoppari tullaan täyttämään. Nykymenolla se ei onnistu, sähköautojen määrä kasvaa aivan liian hitaasti. Suomeksi, jollain konstilla niiden yleistymistä pitää avittaa. Vanhojen autojen suuremmilla käyttömaksuilla ? Uusien autojen - ja etenkin sähköautojen  keveämmällä verotuksella tai muulla suosimisella ?  ::)

Yritetään pärjätä.

jt

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 15.02.18 - klo:16:29
Tuo oli siis keskustelua Suomen sähköntuotannon CO2-ominaispäästöstä. Tuo päästö näyttää tippuneen jo 89 grammaan kilowattitunnilta. Hyvä kehitys siis jatkui viime vuonna ja tuolla keskipäästöllä sähköauton CO2-päästöt ovat hyvin alhaisia. Samasta materiaalista käy myös ilmi se, että viime vuonnakin hiilen käyttö sähköntuotannossa jatkoi nopeaa laskuaan.

https://energia.fi/files/1407/Energiavuosi_2017_-_Sahko.pptx
Tuo on erittäin mielenkiintoinen tiedotepläjäys, pitänee laskea uusiksi uusilla arvoilla kunhan ehtii.

Sivu 11 tuo esille kivihiilen trendinomaisen laskun. Vuodesta 2015 kuitenkin on pieni nousu ainakin hetkeksi ylöspäin, jossa osaltaan on tausta siinä että kaasun vero nousi 2015 joten käyttö vähentyi ja tämä tietenkin piti korvata jotenkin (kivihiili) - "suo siellä, vetelä täällä".

Vuoden 2011 alussa energiasisältövero  nostettiin tasolle 3 ,/MWh ja vuoden 2013 alussa  tasolle 4,45
,/MWh.  Vuonna 2015 vero  nousee edelleen tasolle 6,65,/MWh. Myös hiilidioksidivero nousi vuoden 2013 alussa 5,94 ,/MWh tasolta 6,93 ,/MWh tasolle
. https://www.energiavirasto.fi/documents/10179/0/Kertomus+maakaasun+toimitusvarmuudesta+2013.pdf/a5d7b7ab-c0d4-4f0e-a8f6-6056c8d40ec3

Suomen sähköntuotannon "vihertyminen" selittynee osin sillä että runsaasti CO2 tuottavaa tuotantoa (lauhdetuotanto) on korvaantunut osittain uusiutuvilla mutta pääosin tuonnilla - tuonti 2017 saavutti kaikkien aikojen ennätyksen, 20,4TWh. (esim. tuulivoiman tuotanto oli 2017 myös ennätyksessään eli 4,8TWh). Kokonaisuudessaan tuonnin osuus vastaa melkeinpä koko ydinvoimatuotantoa. Lisää sähköntuotantokapasiteettia siis tarvittaisiinkin kiireesti siinä tilanteessa että "kalastusalus" (pari kipaletta) vahingossa tiputtaa ankkurin merikaapelin päälle ja tuonti lännestä häiriintyy ja idässä sähkö tarvitaankin yhtäkkiä kokonaan "omaan kulutukseen".

Samoin Norjan innostuksen sähköautoiluun voi ymmärtää hyvin. Tuotanto on lähes kokonaan CO2-vapaata, joten mikä on parempi business kuin myydä ensin öljy ja sitten perään vielä omat päästökiintiöt sen polttamisen CO2-päästöjen kattamiseen ;)
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

vasara

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 16.02.18 - klo:17:14
...]
Hän, jonka valinta on joku muu, kuin entisaikojen ahtamaton diesel.
Taidetaan mennä johonkin 80-luvulle, että semmonen löytyisi :) .. tosin onhan Diesel autot kestäviä.. ahtamattomia Mersuja lienee vieläkin liikenteessä.

tet

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 14.02.18 - klo:10:44
Sukulaisella on juurikin bensa Ocussa menossa EGR vaihtoon, tosin onhan siinä jo yli 200tkm taulussakin. Taitaa olla ihan yleinen vikaantuva osa.

Oli varmaan, silloin kun niitä vielä käytettiin. TSI-koneissa ei noita ole koskaan tietääkseni ollutkaan.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Mikey

Lainaus käyttäjältä: tet - 16.02.18 - klo:20:20
Oli varmaan, silloin kun niitä vielä käytettiin. TSI-koneissa ei noita ole koskaan tietääkseni ollutkaan.

Ahaa, siis TSI toimii koko ajan hieman laihalla? Sinällään se onnistuu, koska suoraruiskutuksella voidaan palamiskelpoinen seos saada aikaiseksi tulpan läheisyyteen, vaikka koko sylinteriä tarkastellen seos olisikin laihalla.

EGR on bensakoneissa ollut lähinnä varmistamassa, että kaikki polttoaine tulee poltetuksi.

ukormi

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa
Nämä kommentit tulevat yleensä niiltä, joilla ei ole mitään kokemusta hybridien kulutuksista.

Tarkoitin noita pistokehybridejä  :)
En ole edes ajatellut hommata muunlaista hybridiä, kirjoitin siis väärin. Varmaan toimivat, mutta pistokevermeessä on kuitenkin hieman sitä sähköajomatkaa.
Mutta sen ajomatkan jälkeen ovat kuin mikä tahansa vastaavalla koneella oleva polttomoottoriauto + ehkä hieman lisää kulutusta akkujen painon takia.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 16.02.18 - klo:19:04
Taidetaan mennä johonkin 80-luvulle, että semmonen löytyisi :) .. tosin onhan Diesel autot kestäviä.. ahtamattomia Mersuja lienee vieläkin liikenteessä.

No tarjosihan Mersukin noita ahtamattomia dieseleita vuosituhannen vaihteen tälle puolen ja esim. VW ja PSA jatkoivat vielä saman vuosikymmenen loppupuolelle. Nuo jälkimmäisethän ovat vasta keski-iän kynnyksellä näin suomalaisittain.

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 16.02.18 - klo:22:35
Tarkoitin noita pistokehybridejä  :)
En ole edes ajatellut hommata muunlaista hybridiä, kirjoitin siis väärin. Varmaan toimivat, mutta pistokevermeessä on kuitenkin hieman sitä sähköajomatkaa.
Mutta sen ajomatkan jälkeen ovat kuin mikä tahansa vastaavalla koneella oleva polttomoottoriauto + ehkä hieman lisää kulutusta akkujen painon takia.
No ei se kyllä ole missään vaiheessa sinne päinkään kuin tavallisella polttiksella. Vai kuinka moni polttis pitää moottoria sammuksissa pikkutehoilla ajettaessa myötämäkeen tai -tuulee, käyttäen etenemiseen jyrkemmissä alamäissä ja hidastuksissa varastoitua energiaa? Tai kuinka moni tavallinen polttis paasee Priuksen Atkinson-moottorin hyötysuhteisiin? Kirjoitinkin tuossa jo aikaisemmin, että nykyinen GTE Passattini kuluttaa selvästi vähemmän kaupungissa ja matka-ajossa ilman ulkopuolista sähköäkin kuin edelliseni eli Ocu RS, vaikka RS on pienempi, keveämpi ja varustelemattomampi. Plug-in Prius on hyvin taloudellinen riippumatta siitä, lataako akkuihin ulkopuolista sähköä vai ei.

tet

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 16.02.18 - klo:20:48
Ahaa, siis TSI toimii koko ajan hieman laihalla? Sinällään se onnistuu, koska suoraruiskutuksella voidaan palamiskelpoinen seos saada aikaiseksi tulpan läheisyyteen, vaikka koko sylinteriä tarkastellen seos olisikin laihalla.

EGR on bensakoneissa ollut lähinnä varmistamassa, että kaikki polttoaine tulee poltetuksi.

TSI:ssä poistotahdin aikana jätetään osa pakokaasusta poistamatta sylinteristä, jolloin sitä ei tarvitse kierrättää takaisin ulkoisen järjestelmän kautta.

Kyllä kai sen EGR-toiminnan (ulkoinen tai sisäinen) päätarkoitus kuitenkin aina on se NOxien vähentäminen, laskemalla palamislämpötilaa ja dieselillä myös syrjäyttämällä ylimääräistä happea. Toki sillä on muitakin vaikutuksia, kuten vaikkapa hyötysuhteen nouseminen matalamman palamislämpötilan ansioista (lämmön johtuminen pois sylinterin seinämien kautta vähenee).
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Mike Tyson

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 16.02.18 - klo:23:24
nykyinen GTE Passattini kuluttaa selvästi vähemmän kaupungissa ja matka-ajossa ilman ulkopuolista sähköäkin kuin edelliseni eli Ocu RS
Vahvistan. Kunnioitettavan vähällä kulkee Passat auton kokoon ja voimavaroihin nähden. Ja vielä vähäjanoisemmaksi muuttuu, kun tökkää auton piuhan päähän aina tilaisuuden tullen.

Jos jotain 'huonoa' pitää autosta pistokehybridien mollaajien iloksi hakea, niin omalla kohdalla nestemäisen polttoaineen keskikulutus on sydäntalvella tuplaantunut. Kesällä sadalla kilometrillä meni desejä, näin talvisaikaan palaa peräti puolitoista litraa...
Mach-E SR AWD, BMW Z3 Roadster

BMF

Lainaus käyttäjältä: Mike Tyson - 17.02.18 - klo:10:32
Vahvistan. Kunnioitettavan vähällä kulkee Passat auton kokoon ja voimavaroihin nähden. Ja vielä vähäjanoisemmaksi muuttuu, kun tökkää auton piuhan päähän aina tilaisuuden tullen.

Jos jotain 'huonoa' pitää autosta pistokehybridien mollaajien iloksi hakea, niin omalla kohdalla nestemäisen polttoaineen keskikulutus on sydäntalvella tuplaantunut. Kesällä sadalla kilometrillä meni desejä, näin talvisaikaan palaa peräti puolitoista litraa...

Niin pakkasillahan ei gte:tä saa edes liikkeelle pelkän sähkön voimin vaan aina starttaa polttis mukana. Ellei sitten  lähde lämpimästä tallista.

Polttoaineen kulutuksesta päätellen voin onnitella että ajotarpeesi alittaa 30km päivittäisen ajotarpeen. Olisipa itsellänikin. Toki hoitaisin hommat varmaan pyörällä.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Mike Tyson

Lainaus käyttäjältä: BMF - 17.02.18 - klo:10:46
Niin pakkasillahan ei gte:tä saa edes liikkeelle pelkän sähkön voimin vaan aina starttaa polttis mukana. Ellei sitten  lähde lämpimästä tallista.

Polttoaineen kulutuksesta päätellen voin onnitella että ajotarpeesi alittaa 30km päivittäisen ajotarpeen. Olisipa itsellänikin. Toki hoitaisin hommat varmaan pyörällä.
Kun en sinusta mitään tiedä, en itse lähde sinun ajotarpeitasi arvioimaan ja kommentoimaan - mutta kukin argumentoikoon tavallaan ja kykyjensä mukaan...

Parituhatta kilometriä tulee kuukaudessa. Ihan ei pyörällä hoituisi... Tallia ei ole, kylmästä pitää lähteä talvella. Ja kyllähän GTE vielä parinkympin pakkasilla ihan pelkällä sähköllä kulkee, kun latauksen ajastaa lähtöhetkeen ja tuhnuttaa webastolla hytin lämpimäksi. Yhden kerran tänä talvena olen joutunut ensimmäiset 10km työmatkasta taittamaan polttisavusteisesti. Pakkasta oli 24 ja lähtö viivästyi niin, että akut ja hytti ehtivät jäähtyä.
Mach-E SR AWD, BMW Z3 Roadster

BMF

Lainaus käyttäjältä: Mike Tyson - 17.02.18 - klo:11:01
Kun en sinusta mitään tiedä, en itse lähde sinun ajotarpeitasi arvioimaan ja kommentoimaan - mutta kukin argumentoikoon tavallaan ja kykyjensä mukaan...

Parituhatta kilometriä tulee kuukaudessa. Ihan ei pyörällä hoituisi... Tallia ei ole, kylmästä pitää lähteä talvella. Ja kyllähän GTE vielä parinkympin pakkasilla ihan pelkällä sähköllä kulkee, kun latauksen ajastaa lähtöhetkeen ja tuhnuttaa webastolla hytin lämpimäksi. Yhden kerran tänä talvena olen joutunut ensimmäiset 10km työmatkasta taittamaan polttisavusteisesti. Pakkasta oli 24 ja lähtö viivästyi niin, että akut ja hytti ehtivät jäähtyä.

Pelkällä sähköllä pääsee about 30km. Minulla ei ole töissä mahdollisuutta ladata autoa. 50 km suuntaansa joten pikaisesti laskettuna 70km jurnuteltas 1.4litran polttomoottorilla. Kulutus olisi siis motarilla about 3-4l jos 1.4tsi vie sen 5-6l. Siihen sitten perään muut menot (välissä ei kerkeä lataamaan).

Sitten kaikki lomareissut kohdistuu pohjoiseen vanhemmille ja laskettelukeskuksiin jolloin matka on suuntaansa 500km-700km. Paljon on kulutus silloin?

Tämän vuoksi en näe itselleni sopivana ratkaisuna. Olen siinä mielessä onnellisessa asemassa koska pääsen 4hlö kimppakyydillä töihin joten tämä onneksi auttaa pitämään kilometrit kurissa.

Siihen päälle tämä hankintahinta mikä on about 55k, niin ei pysty.

Ideaalimaailmassa jos saisi asua kuplassa ja työmatkat olisi alle 30km lisäksi olisi latausmahdollisuudet niin mikä ettei.

Sittrn kun hybridillä pääsisi sen 100km pelkällä sähköllä ja hinnat saisi painettua lähemmäs 40k, niin olisi varsin haluttava vaihtoehto. Ja älkää linkatko niitä leaffeja kun pitää olla siis oikea farmariauto...
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: BMF - 17.02.18 - klo:10:46
Niin pakkasillahan ei gte:tä saa edes liikkeelle pelkän sähkön voimin vaan aina starttaa polttis mukana. Ellei sitten  lähde lämpimästä tallista.

Polttoaineen kulutuksesta päätellen voin onnitella että ajotarpeesi alittaa 30km päivittäisen ajotarpeen. Olisipa itsellänikin. Toki hoitaisin hommat varmaan pyörällä.
Tänä talvena elohopea ei vielä niin alas ole painunut, että kylmästä hallista tai pihalta lähtiessä olisi polttomoottori käynnistynyt. Ehkä se on sitten AINA, jos vaikka joka toinen talvi tulisi tuollainen tilanne eteen ja silloinhan ladattavalla ei tekisi yhtään mitään.

Itse pystyisin ajammaan sähköllä pelkkää työmatkaa 60-80 kilometriä päivittäin ja sen lisäksi iltaisin sen verran, kuin töiden jälkeen ehtisi lataamaan. Tunti latausta tulee tarkoittaa noin 15 talviajokilometriä.

Mike Tyson

Lainaus käyttäjältä: BMF - 17.02.18 - klo:11:22

Ideaalimaailmassa jos saisi asua kuplassa ja työmatkat olisi alle 30km lisäksi olisi latausmahdollisuudet niin mikä ettei.

Sittrn kun hybridillä pääsisi sen 100km pelkällä sähköllä ja hinnat saisi painettua lähemmäs 40k, niin olisi varsin haluttava vaihtoehto.

Kunkin omista tarpeista ja mieltymyksistähän se auton valinta lähtee. Yksi haluaa ajaa dieselillä, toinen bensalla ja kolmas hybridillä, joku pelkällä sähköllä. Vetotapa, vaihteiston tyyppi, teho, vääntö, ... - kaikista saa aikaiseksi tiukan väännön ja väittelyn. Se mikä sopii yhdelle kuin nyrkki silmään, aiheuttaa toiselle näppylöitä. Joku painottaa suorituskykyä, joku kulutusta, jollekin on tärkeintä auton merkki, jollekin pelkkä väri. Kenenkään näkemys ei ole väärä, se on oma ja itselle oikea.

Omista lähtökohdistani (tuo mainitsemasi ideaalimaailma) minun on jatkossa vaikea perustella itselleni muuta kuin sähköä tai hybridiä. Jos Passatilla pääsisi 100km yhdellä latauksella, se olisi tällä hetkellä minulle täydellinen auto Nyt se on sitä 'vain' melkein.
Mach-E SR AWD, BMW Z3 Roadster

BMF

Lainaus käyttäjältä: Mike Tyson - 17.02.18 - klo:11:53
Kunkin omista tarpeista ja mieltymyksistähän se auton valinta lähtee. Yksi haluaa ajaa dieselillä, toinen bensalla ja kolmas hybridillä, joku pelkällä sähköllä. Vetotapa, vaihteiston tyyppi, teho, vääntö, ... - kaikista saa aikaiseksi tiukan väännön ja väittelyn. Se mikä sopii yhdelle kuin nyrkki silmään, aiheuttaa toiselle näppylöitä. Joku painottaa suorituskykyä, joku kulutusta, jollekin on tärkeintä auton merkki, jollekin pelkkä väri. Kenenkään näkemys ei ole väärä, se on oma ja itselle oikea.

Taisit unohtaa taloudellisuuden ja rahakulut koko yhtälöstä. Minulle käy bensa, dieseli,petroli ,sähkö,kaasu ja vaikka pelletti. Autovalinnassa ensin lukitaan  budjetti ja sitten yritän saada siihen  hintaan parhaan mahdollisen itseäni miellyttävän ajoneuvon.

Selvästikään raha ei ole este gte:tä hankittaessa
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Mike Tyson - 17.02.18 - klo:11:53
Kunkin omista tarpeista ja mieltymyksistähän se auton valinta lähtee. Yksi haluaa ajaa dieselillä, toinen bensalla ja kolmas hybridillä, joku pelkällä sähköllä. Vetotapa, vaihteiston tyyppi, teho, vääntö, ... - kaikista saa aikaiseksi tiukan väännön ja väittelyn. Se mikä sopii yhdelle kuin nyrkki silmään, aiheuttaa toiselle näppylöitä. Joku painottaa suorituskykyä, joku kulutusta, jollekin on tärkeintä auton merkki, jollekin pelkkä väri. Kenenkään näkemys ei ole väärä, se on oma ja itselle oikea.

Omista lähtökohdistani (tuo mainitsemasi ideaalimaailma) minun on jatkossa vaikea perustella itselleni muuta kuin sähköä tai hybridiä. Jos Passatilla pääsisi 100km yhdellä latauksella, se olisi tällä hetkellä minulle täydellinen auto Nyt se on sitä 'vain' melkein.
Se on tosiaan täysin selvää, ettei mikään auto ole sopiva jokaisen tarpeisiin. Itse en kuitenkaa ymmärrä sitä, miksi niin monilla on tarve mollata kaikkea muuta, paitsi sitä omaa ainoaa oikeaa valintaa. Usein argumentitkin ovat vieläpä parhaimmillaankin fiktiivisiä.

Seuraavaa Golfia koskevat huhut kertovat, että GTE:n sähköinen käyttösäde kasvaisi 70 kilometriin. Saisivat kehittää myös öljyn, jota ei tarvitse vaihtaa lähes käyttämättömänä 15 000 km välein ja polttomoottorin voisi pienentää kolmisylinteriseksi samalla kun sähkömoottoriin tulisi vähän lisää voimaa. 

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy