Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

ged

Lainaus käyttäjältä: Mike Tyson - 24.04.19 - klo:09:31
En. Mielestäni auto käyttäytyy noin aina kuvaamani kaltaisessa ajotilanteessa. Muutama kilometri oli ajettu täydellä akulla, kun nyt aamulla tuota testasin.
Tuo on hyvin mahdollista - riippuu varmaan monesta tekijästä, mm. nopeudesta.  Hybiriditila mielestäni suosii bensakonetta korkeammissa nopeuksissa, kun taas 60 km/h nopeuden alapuolella liikutaan useammin puhtaasti sähköllä.

Nämä on tällaisia "mutu"-havaintoja.  Hybridijärjestelmän logiikka tuntuu olevan hyvin monimutkainen, ja se osaa käyttää myös navigaattoriin syötettyä reittiä hyväkseen.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: ged - 24.04.19 - klo:09:35
Tuo on hyvin mahdollista - riippuu varmaan monesta tekijästä, mm. nopeudesta.  Hybiriditila mielestäni suosii bensakonetta korkeammissa nopeuksissa, kun taas 60 km/h nopeuden alapuolella liikutaan useammin puhtaasti sähköllä.
Hybriditilassa auto sammuttaa polttomoottorin silloin, kun tehoa tarvitaan muistaakseni alle 10 kilowattia.  Tämä tapahtuu nopeudesta riippumatta.

PassatGTE2018

Lainaus käyttäjältä: ged - 24.04.19 - klo:09:35
Nämä on tällaisia "mutu"-havaintoja.  Hybridijärjestelmän logiikka tuntuu olevan hyvin monimutkainen, ja se osaa käyttää myös navigaattoriin syötettyä reittiä hyväkseen.

Miten navigaattorin käyttö näkyy hybridijärjestelmän toiminnassa käytännössä? Huomaako sen jotenkin?
Itse en ole havainnut eroa. Tosin enpä juuri paljon ole tutkinutkaan asiaa.

ged

Lainaus käyttäjältä: PassatGTE2018 - 29.04.19 - klo:10:29
Miten navigaattorin käyttö näkyy hybridijärjestelmän toiminnassa käytännössä? Huomaako sen jotenkin?
Itse en ole havainnut eroa. Tosin enpä juuri paljon ole tutkinutkaan asiaa.
Esim. ajaessani 250 km matkan mökille hybriditilassa auto säästeli akkua loppuosuuden pikkutietä varten.  Loppupää meni 100% sähköllä, ja pihaan saapuessa rangea oli 0 km jäljellä.

PassatGTE2018

Lainaus käyttäjältä: ged - 29.04.19 - klo:13:49
Esim. ajaessani 250 km matkan mökille hybriditilassa auto säästeli akkua loppuosuuden pikkutietä varten.  Loppupää meni 100% sähköllä, ja pihaan saapuessa rangea oli 0 km jäljellä.

Kokeilin nyt sitten itsekin.
Matka 90km. Lähtötilanteessa toimintamatka sähköllä 45km (joka on suurinpiirtein maksimi jonka antaa minun autolla täydellä latauksella, lämpötila lähellä 15C).
Perillä toimintamatkaa jäi käyttämättä 4km.
Loppumatkasta vaihteli sähkö <-> polttomoottori jopa useamman kerran minuutissa.

Sellainen huomio, että oli (kuomullinen, tyhjä) peräkärry myös vedossa.
Takaisin tullessa jäi 2km käyttämättä (puukuorma kärryssä).

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Mike Tyson - 24.04.19 - klo:09:07
Tuon toistaminen näköjään onnistuu näilläkin keleillä. Poltin muutaman tipan fossiilista tänä aamuna kun tuota kokeilin. Lämmintä oli 7 astetta. Lähdin sähköllä liikkeelle ja vaihdoin muutaman kilometrin jälkeen 80km/h matkavauhdissa sähköltä hybridille. Polttomoottori lähti tulille käyden 1100rpm jättäen liikkumisesta vastaamisen edelleen sähkömoottorin kontolle. Tätä kesti 40 sekuntia ennen kuin moottori kytkeytyi vetohommiin, jolloin tuntui kevyt nytkähdys ja kierrokset nousivat 1500rpm. Mitä kylmempi keli, sitä kauemmin tuo 'esilämmitys' kestää.
Tänään auto näytti 3,5 asteen ulkolämpötilaa ja yritin toistaa tuon mahdollismman tarkkaan. Nopeutta minulla tosin oli vain 50-60 km/h, mutta muuten hyvin samantyyppinen tilanne. Kun valitsin hybriditilan ja kiihdytin sen verran, että hybriditilassa käytössä oleva sähkömoottorin teho ei riitä, polttomoottori pyörähti käyntiin vajaalla 2000 prm nopeudella ja alusta hoiti vetohommat. nopeuden kasvaessa ja hidastuessa kierrokset hyppivät vaihteiden vaihtessa. Jännä ero toiminnassa. 

Lainaus käyttäjältä: PassatGTE2018 - 02.05.19 - klo:13:12
Loppumatkasta vaihteli sähkö <-> polttomoottori jopa useamman kerran minuutissa.

Vaihtuiko ajotila samalla hybridin ja sähkön välillä? Millaisella nopeudella tuo loppumatkasi sujui?

Mike Tyson

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 02.05.19 - klo:14:15
Jännä ero toiminnassa. 
Joo, jännä tosiaankin. Minulla käynnistyy _kylmä_ polttomoottori  tuohon 'esilämmitystilaan' aina ja välittömästi kun vaihdan (ensimmäistä kertaa) napista sähköltä hybridille. Esilämmityksen aikana ei anna, eikä hetkeen sen jälkeenkään kun veto on jo päällä,  vaihtaa takaisin sähkölle. Kuvaamallasi tavalla toimii vasta kun polttomoottori on auton mielestä tarpeeksi lämmin. Toki, jos polkimella pyytää enemmän kuin sähkömoottori ja akusto pystyvät tarjoamaan, hyppää polttomoottori vetohommiin välittömästi. Pitää yrittää muistaa ottaa videopätkä näytteeksi tuosta toiminnasta.
Mach-E SR AWD, BMW Z3 Roadster

Natina

Auto: 2016 Passat GTE ja mittarina AID

Näkeekö GTE:ssä mitenkään moottorin jäähdytysnesteen lämpötilaa? Öljyn lämpötilalle löytyy näyttö kyllä, kun ratin napeilla valikkoa selaa.
Ei se virhe ole, vaan kauneusvirhe.

MR

Minä ainakaan en ole löytänyt, mistä sen saisi näkyviin. Toisaalta tässä autossa tuon tiedon oikein näyttäminen on ongelma. Siksi se on varmasti pois jätettykin. Ongelma nimittäin on se, että mistä kohtaa kierto se mitataan. Jos ajat sähköllä, niin neste kiertää eri kiertoa, kuin hydridimoodissa, jotta sisätilat saadaan lämpimäksi asap. Muu kierto pysyy tällöin kuitenkin kylmänä.
Passat Variant GTE -16
Ibiza 1.0tsi FR -19

MR

Lainaus käyttäjältä: Mike Tyson - 02.05.19 - klo:17:08
Joo, jännä tosiaankin. Minulla käynnistyy _kylmä_ polttomoottori  tuohon 'esilämmitystilaan' aina ja välittömästi kun vaihdan (ensimmäistä kertaa) napista sähköltä hybridille. Esilämmityksen aikana ei anna, eikä hetkeen sen jälkeenkään kun veto on jo päällä,  vaihtaa takaisin sähkölle. Kuvaamallasi tavalla toimii vasta kun polttomoottori on auton mielestä tarpeeksi lämmin. Toki, jos polkimella pyytää enemmän kuin sähkömoottori ja akusto pystyvät tarjoamaan, hyppää polttomoottori vetohommiin välittömästi. Pitää yrittää muistaa ottaa videopätkä näytteeksi tuosta toiminnasta.

Kyllä minullakin polttis hyppää kyllä välittömästi vetohommiin, kun se syttyy. Tarvittaessa löytyy nyt videokin aiheesta, jos jotakuta viehättää  :D.

Tuossa oli aikaisemmin keskustelua, missä vaiheessa hybridiajoa polttis hyppää mukaan, niin mielestäni siihen vaikuttaa sekä ajonopeus, että vaadittu tehon tarve. Alle 70 km/h nopeudessa sähköllä mennään aina n. 15kWh asti. Yli 70 kmh nopeudessa taas tuo kynnys putoaa n. 10kWh tuntumaan. Kaupunkinopeudessa sitten hetkellisesti voidaan pyytää vieläkin enemmän ja edelleen mennään sähköllä. Jottei tämä olisi liian yksinkertaista, niin toki akun varaus ja kabiinin lämmitys/jäähdytystarve vaikuttavat tuohon kynnykseen myöskin  :).
Passat Variant GTE -16
Ibiza 1.0tsi FR -19

Twist82

Löytyiskö ketään, joka haluaisi vaihtaa minulta löytyvän ruotsinkielisen manuaalin suomenkieliseen.

MR

Varmaan halukkaita on tulvaksi asti  ;D. Mä voin vaihtaa myös omani suomenkieliseen. Mulla on kyllä Twist englanninkielinen koneella. Laita yv:tä, jos kiinnostaa, niin jaan sen sulle.
Passat Variant GTE -16
Ibiza 1.0tsi FR -19

Mike Tyson

Lainaus käyttäjältä: Mike Tyson - 02.05.19 - klo:17:08
Joo, jännä tosiaankin. Minulla käynnistyy _kylmä_ polttomoottori  tuohon 'esilämmitystilaan' aina ja välittömästi kun vaihdan (ensimmäistä kertaa) napista sähköltä hybridille. Esilämmityksen aikana ei anna, eikä hetkeen sen jälkeenkään kun veto on jo päällä,  vaihtaa takaisin sähkölle. Kuvaamallasi tavalla toimii vasta kun polttomoottori on auton mielestä tarpeeksi lämmin. Toki, jos polkimella pyytää enemmän kuin sähkömoottori ja akusto pystyvät tarjoamaan, hyppää polttomoottori vetohommiin välittömästi. Pitää yrittää muistaa ottaa videopätkä näytteeksi tuosta toiminnasta.
Tuossa lupaamani pätkä: https://youtu.be/a6Wvcl4sQjg

Polttomoottori käynnistyy kolmen sekunnin kohdalla kun kytken hybridille ja astuu vetohommiin 12 sekunnin kohdalla. Mitä kylmempi keli, sitä kauemmin esilämmitysvaihe kestää. Näillä keleillä muutamia sekunteja, kovilla pakkasilla jopa minuutteja.
Mach-E SR AWD, BMW Z3 Roadster

MR

Mielenkiintoista miten sulla toi toimii noin eritavalla. Minkä vm. laite sulla on?

Tässä video omastani. Ennen tuota polttis ei ollut käynnistynyt muutamaan päivään. Oli siis kylmä. Vetohommiin se lähti kuitenkin välittömästi, kun tehonpyynti ylitti syttymiskynnyksen.
https://youtu.be/hePwtu4nnCQ
Passat Variant GTE -16
Ibiza 1.0tsi FR -19

PassatGTE2018

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 02.05.19 - klo:14:15
Vaihtuiko ajotila samalla hybridin ja sähkön välillä? Millaisella nopeudella tuo loppumatkasi sujui?

Katsoin vain että polttomoottori käynnistyi tuolla tavalla ajoittain ja samalla sininen (e) % power palkki / sähkön kulutus meni nollaan.
Viimeiset ~3km 40...60km/h. Sitä enne 80km/h ~8km.
Mistä (muualta) tuon ajotilan vaihtumisen näkee?

PassatGTE2018

Lainaus käyttäjältä: Mike Tyson - 07.05.19 - klo:09:03
Tuossa lupaamani pätkä: https://youtu.be/a6Wvcl4sQjg

Polttomoottori käynnistyy kolmen sekunnin kohdalla kun kytken hybridille ja astuu vetohommiin 12 sekunnin kohdalla. Mitä kylmempi keli, sitä kauemmin esilämmitysvaihe kestää. Näillä keleillä muutamia sekunteja, kovilla pakkasilla jopa minuutteja.

Kokeilinpa itsekin tätä.
+4C, 80km/h, vaihto hybriditilaan.
Polttomoottori lähti käyntiin ~1700rpm. sähkön kulutus säilyi ennallaan, eli oletan että veto säilyi täysin sähkömoottorilla. N. 15s kuluttua sähkön kulutus ~nollaan. E-moodiin vaihto oli estetty tuon 15s ajan.

ged

Lainaus käyttäjältä: Natina - 05.05.19 - klo:13:19
Auto: 2016 Passat GTE ja mittarina AID

Näkeekö GTE:ssä mitenkään moottorin jäähdytysnesteen lämpötilaa? Öljyn lämpötilalle löytyy näyttö kyllä, kun ratin napeilla valikkoa selaa.
2018 vuosimallissa ainakin sen saa näkyviin.  Muistaakseni se vaatii ensin auton asetusvalikosta sen toiminnon lisäämisen listaan "näytettävistä" AID:ssä.  Sen jälkeen jäähdytysnesteen lämpötila näkyy ihan samassa listassa missä öljylämpötilakin.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: PassatGTE2018 - 07.05.19 - klo:10:07
Katsoin vain että polttomoottori käynnistyi tuolla tavalla ajoittain ja samalla sininen (e) % power palkki / sähkön kulutus meni nollaan.
Viimeiset ~3km 40...60km/h. Sitä enne 80km/h ~8km.
Mistä (muualta) tuon ajotilan vaihtumisen näkee?

Ajotilalle on oma symboli näytössä. Patterin (akun) kuva, jonka kyljessä on e-kirjain, kun ajetaan sähkömoodissa, kun taas hybridimoodissa patterin läpi menee nuolet.

Tuossa voi olla sellainenkin tilanne, että kun tuo loppumatkasi on tapahtunut pienellä nopeudella, niin tehontarve on vain ollut alhainen ja auto on liikkunut siksi pääosin sähköllä. Hybriditilassahan auto sammuttaa normallisti polttomoottorin, kun tehoa tarvitaan joku 10 kilowattia tai vähemmän. 

Mike Tyson

Lainaus käyttäjältä: MR - 07.05.19 - klo:09:37
Mielenkiintoista miten sulla toi toimii noin eritavalla. Minkä vm. laite sulla on?
17
Mach-E SR AWD, BMW Z3 Roadster

kryy

Lainaus käyttäjältä: Natina - 05.05.19 - klo:13:19
Auto: 2016 Passat GTE ja mittarina AID

Näkeekö GTE:ssä mitenkään moottorin jäähdytysnesteen lämpötilaa? Öljyn lämpötilalle löytyy näyttö kyllä, kun ratin napeilla valikkoa selaa.

VCDS:llä aktivoin OffRoad-näkymän radion näyttöön CAR-tietojen taakse. Mukana tulee öljynlämpö ja kallistuskulma tieto.

Natina

Lainaus käyttäjältä: kryy - 07.05.19 - klo:18:38
VCDS:llä aktivoin OffRoad-näkymän radion näyttöön CAR-tietojen taakse. Mukana tulee öljynlämpö ja kallistuskulma tieto.

Mielenkiintoinen detalji. Voisi kokeilla itsekin, jos jossain vaiheessa pääsee vcds:n kanssa pelaamaan.
Ei se virhe ole, vaan kauneusvirhe.

jarmoke

Pahoittelut jos asiaa on jo käsitelty, erityisesti jos useammankin kerran...
Tuli tuosta VCDS:stä mieleen, että onko jotain muuta "mielenkiintoista" mitä sillä GTE:stä saisi aktivoitua tai näkisi itse VCDS:llä?
Itsellä kokemukset aikaisemmin 2007 vuosimallin ja vanhemmista autoista niin en tiedä mitä VCDS ylipäätään näissä uudemmissa mahdollistaa....

MR

Hyvä kikka tuo offroad-näkymä. Täytyykin napsasta itekin toiminto käyttöön. Todella moni muokkaus, mihin 10-v vanhoissa autoissa tarvitsee VCDS:n, onnistuu nykyautoissa auton omista valikoista. Ihan hirvittävästi kikkoja ei taida olla. Otan kuitenkin myöskin vinkkejä mielenkinnolla vastaan :)
Passat Variant GTE -16
Ibiza 1.0tsi FR -19

PassatGTE2018

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 07.05.19 - klo:10:39
Ajotilalle on oma symboli näytössä. Patterin (akun) kuva, jonka kyljessä on e-kirjain, kun ajetaan sähkömoodissa, kun taas hybridimoodissa patterin läpi menee nuolet.

Tuossa voi olla sellainenkin tilanne, että kun tuo loppumatkasi on tapahtunut pienellä nopeudella, niin tehontarve on vain ollut alhainen ja auto on liikkunut siksi pääosin sähköllä. Hybriditilassahan auto sammuttaa normallisti polttomoottorin, kun tehoa tarvitaan joku 10 kilowattia tai vähemmän.

No nyt vasta hoksasin tuon pienen patteri symbolin E-MAX mittarin vieressä!

Ei tuo hybrid-nav kyllä mitenkään hyvin / (teko)älykkäästi toimi.
Tänään ajaessani töihin (39km, lähtiessä toimintamatka 45km=täysi lataus) laitoin ajaessa navigaattorin päälle ja hybriditilaan. En tiedä kuinka pitkälle olisi mennyt polttomoottorilla, ellen olisi vaihtanut takaisin e-modeen.
Lopussa jäi 5km toimintamatkaa käyttämättä (ja olisi jäänyt varmaan enemmän, ellen olisi pakottanut e-modeen).
En luota, että olisi kovinkaan älykäs tämä toiminnallisuus.

Sitten ääneen ajattelua... voisiko olla niin rajoittunut, että pitäisi ennen ajoon lähtöä "aktivoida"?
Tai sitten tuo on minulla jotenkin rikki...

kryy

Tuoltahan näitä perus B8 mallin VCDS-juttuja löytyy:
https://www.stemei.de/pages/coding/vw-passat-b8.php

Nuo muut kytkemäni:
- Rintapellin pärinäkaiuttimen mykistäminen/hiljentäminen
- Ajovalojen pissapojan kytkeytymisajan pidentäminen
- Ilmastoinnin Auto-asennossa puhallinnopeuden ilmaisu valintakytkimen ledillä

ged

Lainaus käyttäjältä: PassatGTE2018 - 08.05.19 - klo:10:15
Ei tuo hybrid-nav kyllä mitenkään hyvin / (teko)älykkäästi toimi.
Tänään ajaessani töihin (39km, lähtiessä toimintamatka 45km=täysi lataus) laitoin ajaessa navigaattorin päälle ja hybriditilaan.
Itse huomannut tuosta "hyötyä" vasta pidemmillä matkoilla, tyyliin 250 km matkaa yhteen suuntaan.  Lyhyemmillä reissuilla jää kyllä helposti enemmän akkua jäljelle jos ajaa hybriditilassa. 

PassatGTE2018

Lainaus käyttäjältä: ged - 08.05.19 - klo:13:49
Itse huomannut tuosta "hyötyä" vasta pidemmillä matkoilla, tyyliin 250 km matkaa yhteen suuntaan.  Lyhyemmillä reissuilla jää kyllä helposti enemmän akkua jäljelle jos ajaa hybriditilassa.

Eilen kokeilin vielä lyhyellä (32km) matkalla myös. Akkua alussa 34km -> lopussa 8km.
100km/h alueella ei käyttänyt akkua oikeastaan ollenkaan.
Eli ei toimi oikein huonostikaan tämmöisillä matkoilla.
Juurikin kun matkaa on satoja km, näyttäisi jotenkin toimivan.

Lyhyemmillä, hieman > toimintamatka sähköllä, voisi olla tuosta pientä hyötyä.
Itsellä ainakin "ärsyttää", kun useimmiten (paitsi ihan kesäaikaan) akku ei riitä koko työmatkaan (40km), jolloin loppu muutama km käyttää polttomoottoria. Tämä loppu on hidasta ~40km/h ajoa. Tällöin polttomoottori alkaa latamaan myös akkua => polttomoottorin kulutus on suurempi.
Voisi olla sen verran (teko)älykäs systemi (tavalla tai toisella), että kun tietää että ollaan tulossa latauspaikkaan / matkaa on vähän jäljellä, ei enää lataisi akkua polttomoottorilla.
No, varmaan tämä on "hifistelyä"...

Natina

Lainaus käyttäjältä: PassatGTE2018 - 09.05.19 - klo:07:55
Itsellä ainakin "ärsyttää", kun useimmiten (paitsi ihan kesäaikaan) akku ei riitä koko työmatkaan (40km), jolloin loppu muutama km käyttää polttomoottoria. Tämä loppu on hidasta ~40km/h ajoa. Tällöin polttomoottori alkaa latamaan myös akkua => polttomoottorin kulutus on suurempi.
Voisi olla sen verran (teko)älykäs systemi (tavalla tai toisella), että kun tietää että ollaan tulossa latauspaikkaan / matkaa on vähän jäljellä, ei enää lataisi akkua polttomoottorilla.
No, varmaan tämä on "hifistelyä"...

Itse ajelisin tuollaista matkaa siten, että manuaalisesti hybrid mode päälle kun nopeus on tasaisen kova (motarit), ja E-mode takaisin päälle kun akulla pääsee perille asti tai kun poistutaan taajamanopeuksille. Oma työmatkani on n. 13 km, eli kaikkine pysähdyksineen teen mutkamatkan hyvällä kesäkelillä ilman fossiilista, mutta talvella ei liene toivoakaan, ellen sitten ala lataamaan työpaikalla. Jos taas tiedän, että työmatkan lisäksi tulee enemmän ajoa, ajelen suosiolla motarit hybrid-modessa akkua säästäen.

Käsittääkseni auto lataa akkua polttiksella vain sen verran kuin on tarpeen (ellet pakota latausmoodiin) auton sujuvan toiminnan turvaamiseksi. Eli että seuraaviin käynnistyskertoihin riittää hönkää, ja että akkua on tarpeeksi polttiksen sammutteluihin valoissa yms.
Ei se virhe ole, vaan kauneusvirhe.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Natina - 09.05.19 - klo:08:59
Itse ajelisin tuollaista matkaa siten, että manuaalisesti hybrid mode päälle kun nopeus on tasaisen kova (motarit), ja E-mode takaisin päälle kun akulla pääsee perille asti tai kun poistutaan taajamanopeuksille. Oma työmatkani on n. 13 km, eli kaikkine pysähdyksineen teen mutkamatkan hyvällä kesäkelillä ilman fossiilista, mutta talvella ei liene toivoakaan, ellen sitten ala lataamaan työpaikalla. Jos taas tiedän, että työmatkan lisäksi tulee enemmän ajoa, ajelen suosiolla motarit hybrid-modessa akkua säästäen.

Käsittääkseni auto lataa akkua polttiksella vain sen verran kuin on tarpeen (ellet pakota latausmoodiin) auton sujuvan toiminnan turvaamiseksi. Eli että seuraaviin käynnistyskertoihin riittää hönkää, ja että akkua on tarpeeksi polttiksen sammutteluihin valoissa yms.
Oma työmatka on 15 kilometriä suuntaansa kaupunkia ja motaria. Kesällä akku riittää kolmeen siivuun ja talvella helposti kahteen, kunhan ei vain sulata kylmää autoa akun sähköllä.

Jos akun ajaa nollille, niin polttomoottorin käynnistyttyä GTE pyrkii lataamaan akkuun noin 5 kilometrin verran rangea, jolloin kulutus on tietenkin korkea (tuplat). Siksi kannattaisi käyttää polttomoottoria matkan varrella ja ajaa loppumatka laturille sähköllä.

PassatGTE2018

#1109
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 09.05.19 - klo:09:26
Oma työmatka on 15 kilometriä suuntaansa kaupunkia ja motaria. Kesällä akku riittää kolmeen siivuun ja talvella helposti kahteen, kunhan ei vain sulata kylmää autoa akun sähköllä.

Jos akun ajaa nollille, niin polttomoottorin käynnistyttyä GTE pyrkii lataamaan akkuun noin 5 kilometrin verran rangea, jolloin kulutus on tietenkin korkea (tuplat). Siksi kannattaisi käyttää polttomoottoria matkan varrella ja ajaa loppumatka laturille sähköllä.

Noin juuri nyt teenkin, eli välillä käytän manuaalisesti hybriditilassa (polttomottorilla), jotta lopussa akulla toimintamatka ~1-2 km vähemmän kuin ajomatka (eli toimntamatka 0km n. 1...2km ennen päätepistettä). Kun tuo loppu on 40km/h ajoa, niin vaikka vaihtaa jo e-moodista hybriditilaan, niin varovasti ajamalla (hiljaista seutua = ei liikennepainetta) voin "korotellä" / "luistatella" loppumatkasta mateluvauhtia. Tämä lienee jo todella "hifistelyä"! :)
Mutta mukavahan se olisi, jos olisi niin älykäs / muokattava hybridijärjestelmä, joka osaisi itse hoitaa tuollaiset ja jopa oppia ajotyylistä jne. Ei liene mahdoton toteuttaa mitenkään. Tarvisi vain innovatiivista (vielä enemmän) porukkaa kehitykseen. Toki aikaa, rahaa jne. tarvitaan kehitykseen aina, joten tasapainoilua käytettävissä olevien resurssien ja ominaisuuksien välillä lienee.

Ilmoittaahan googlen teköälykin jo minulle päivittäin milloin olisin mahdoillisesti lähdössä töihin / kotiin autolla ja kauanko matka kestää jne. Olis mukava jos autokin tietäisi ja osaisi optimoida (ilman käyttäjän) toimia auton toimintaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy