Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

PassatGTE2018

Lainaus käyttäjältä: Jasca - 21.03.19 - klo:09:14
Toi ei kyllä ole ihan fiksuin toimintamalli, koska ilman ilmanvaihtoa auton sisäilman kosteus nousee (mm. sinun itsesi vaikutuksesta), vaikka ei vielä ilmenisikään lasien huurtumisena, ja voi pitkällä aikavälillä aiheuttaa pahimmillaan kosteusvaurioita verhoiluihin tms. Tuskin puhaltimen 1-asento jollakin matalalla lämpöasteella niin paljon lisää virrankulutusta että kannattaisi pitää aparaatti sammuksissa ... ilmanvaihtoon sillä on kuitenkin merkittävä vaikutus.

Enpä pysty kyllä vastaankaan väittämään, varmaan kosteutta on enemmän sisätiloissa kuin ilman ilmastointia noissa ajoissa. Mutta jotenkin tuntuu, että lieneekö tuolla kokonaisuuden kannalta iso merkitys? Eli onko minun aiheuttama kosteus [1] niin merkittävä noilla ajoilla, että se kosteusvarioita erityisesti aiheuttaisi. Minun aiheuttama kosteus lienee ainoa ero, verrattuna että auto seisoo pihalla. Autolla kyllä ajetaan lämmitys/ilmastointi päälläkin säännöllisesti. Hieman "painovoimaista" ilmanvaihtoakin on, vaikkei puhallus ole päällä. Webaston käyttö ennen ajoa kuivaa.
No, ei riitä taidot tällä alueella tarkempaan analyysiin minulla...

[1] "Ihmisen aineenvaihdunnan aikaansaama kosteuslisä on istumatyössä noin 40g/h/hlö."
lähde: Työpaikan ilmanvaihdon muuttaminen ilman kosteuden mukaan ohjautuvaksi ja vaikutusten tarkastelua, LARS WARGH, Aducate Reports and Books 14/2010.

jarmoke

Tänä aamuna taas, tapahtunut pari kertaa aikaisemmin mutta ei ole yleistä. Auto yön latauksessa "väliaikaisella laturilla", latasi ok ja aamulla lämmitys päälle jne - ei ongelmaa. Ajelin autolla töihin ja laitoin samalla laturilla lataukseen niin laturiin syttyy punainen valo. Käytin latauspisteen vikavirtasuojat pois päältä, kokeilin kytkeä laturia pistorasiaan niin että auton puoleinen pää kiinni autossa, tai että irti autosta, aina laturi kävi ne vihreät valot läpi ja syttyi punainen valo. Kokeilin saman tolpan viereisestä pistokkeesta, sama homma.
Välillä odotin hetken aikaa ennenkuin kokeilin uudelleen, aina puaninen valo. Jonkin ajan kuluttua tuli viereen hybrid bemari, ihmettelin asiaa ja hänen autonsa alkoi toisesta pistorasiasta lataamaan normaalisti. Kokeili vielä pistoketta jota yritin käyttää ja latasi normaalisti. Sen jälkeen kun laitoin omani kiinni niin minullakin alkoi laturi toimimaan ok.

Tämä on tapahtunut kerran kotona, silloin kävin vikavirtasuojalta testinapilla katkaisemassa virrat, laitoin uudelleen virrat päälle ja laturi toimi sen jälkeen. Kahdesti on julkisessa parkkihallissa jäänyt lataamatta maksullisesta tökkelistä, en tiedä oikein mikä siellä oli ongelmana mutta sähköä ei kuitenkaan tullut...

Aika ikävää jos se nyt alkaa temppuilla enempikin, täytyy vaimolle yrittää jotain selittää asiasta ettei ihmettele. Merkkiliikkeeseen ihan turha mennä, vika on satunnainen ja ne vain mittaa sen ja toteaa että toimii. Lasku n. 80 euroa... ...ei kiitos.

PassatGTE2018

Onko muilla Car-Net toiminut viimeaikoina?
Itsellä ei ole ajomatkoja 5.4 jälkeen päivittynyt, eikä muutakaan yhteyttä saa autoon.

fleetwood

Hyvin on toiminut, ei ole ollut minkäänlaisia hankaluuksia (ihme kyllä).
Passat GTE Variant

MR

Täälläkin crapnet toiminut nyt välttävästi. Tosin viimeisimmän Android-päivityksen jälkeen yhdistäminen on tuntunut kestävän ikuisuuden.

Lainaus käyttäjältä: jarmoke - 11.04.19 - klo:13:08
Tänä aamuna taas, tapahtunut pari kertaa aikaisemmin mutta ei ole yleistä. Auto yön latauksessa "väliaikaisella laturilla", latasi ok ja aamulla lämmitys päälle jne - ei ongelmaa. Ajelin autolla töihin ja laitoin samalla laturilla lataukseen niin laturiin syttyy punainen valo. Käytin latauspisteen vikavirtasuojat pois päältä, kokeilin kytkeä laturia pistorasiaan niin että auton puoleinen pää kiinni autossa, tai että irti autosta, aina laturi kävi ne vihreät valot läpi ja syttyi punainen valo. Kokeilin saman tolpan viereisestä pistokkeesta, sama homma.
Välillä odotin hetken aikaa ennenkuin kokeilin uudelleen, aina puaninen valo. Jonkin ajan kuluttua tuli viereen hybrid bemari, ihmettelin asiaa ja hänen autonsa alkoi toisesta pistorasiasta lataamaan normaalisti. Kokeili vielä pistoketta jota yritin käyttää ja latasi normaalisti. Sen jälkeen kun laitoin omani kiinni niin minullakin alkoi laturi toimimaan ok.

Tämä on tapahtunut kerran kotona, silloin kävin vikavirtasuojalta testinapilla katkaisemassa virrat, laitoin uudelleen virrat päälle ja laturi toimi sen jälkeen. Kahdesti on julkisessa parkkihallissa jäänyt lataamatta maksullisesta tökkelistä, en tiedä oikein mikä siellä oli ongelmana mutta sähköä ei kuitenkaan tullut...

Aika ikävää jos se nyt alkaa temppuilla enempikin, täytyy vaimolle yrittää jotain selittää asiasta ettei ihmettele. Merkkiliikkeeseen ihan turha mennä, vika on satunnainen ja ne vain mittaa sen ja toteaa että toimii. Lasku n. 80 euroa... ...ei kiitos.

Mulla käynyt sama talvella pariin kertaan. Painelemalla laturimokkulasta sitä I/O nappia ainakin oma elpyi tuosta "punavalotilasta".
Passat Variant GTE -16
Ibiza 1.0tsi FR -19

PassatGTE2018

Lainaus käyttäjältä: MR - 17.04.19 - klo:10:30
Täälläkin crapnet toiminut nyt välttävästi. Tosin viimeisimmän Android-päivityksen jälkeen yhdistäminen on tuntunut kestävän ikuisuuden.

Sama huomio, että android sovelluksella yhdistäminen palveluun hidastui viimeisimmän päivityksen jälkeen reippaasti.

Oliskohan autossa radio mennyt jotenkin solmuun, kun autoon ei saa yhteyttä eikä matkat päivity!?
Tietysti voisi hakuammunnalla kokeilla käyttää käynnistysakun irti, josko resetoisi radion.
Meneenkö asetuksia tms. jos akun käyttää irti... kokemuksia?
Huoltokin on kyllä lähellä tai voisi jo viedä varmaan.

MR

Lainaus käyttäjältä: PassatGTE2018 - 17.04.19 - klo:11:26
Oliskohan autossa radio mennyt jotenkin solmuun, kun autoon ei saa yhteyttä eikä matkat päivity!?
Tietysti voisi hakuammunnalla kokeilla käyttää käynnistysakun irti, josko resetoisi radion.
Meneenkö asetuksia tms. jos akun käyttää irti... kokemuksia?
Huoltokin on kyllä lähellä tai voisi jo viedä varmaan.

Pidä soittimen virtanappia n. 15-20s pohjassa, niin soittimen pitäisi resetoida itsensä.
Passat Variant GTE -16
Ibiza 1.0tsi FR -19

jarmoke

Lainaus käyttäjältä: MR - 17.04.19 - klo:10:30
Täälläkin crapnet toiminut nyt välttävästi. Tosin viimeisimmän Android-päivityksen jälkeen yhdistäminen on tuntunut kestävän ikuisuuden.

Mulla käynyt sama talvella pariin kertaan. Painelemalla laturimokkulasta sitä I/O nappia ainakin oma elpyi tuosta "punavalotilasta".

Enpä ole tullut ajatelleeksi että siinä latauslaitteessa olisi jotain nappuloita... Pitääkin tarkistaa :)

MR

Noo, ainakin tossa mun -16 mukana tulleessa matkalaturissa voi laittaa sen tosiaan päälle/pois ja säätää lataustehoa.
Passat Variant GTE -16
Ibiza 1.0tsi FR -19

PassatGTE2018

Lainaus käyttäjältä: jarmoke - 17.04.19 - klo:15:17
Enpä ole tullut ajatelleeksi että siinä latauslaitteessa olisi jotain nappuloita... Pitääkin tarkistaa :)

Auton mukana tulleesta latauslaitteestahan voi valita myös lataako 8A vai pienemmällä, olisko ollut 5A virralla.
En tiedä, onko sama kaikissa malleissa. Käsittääkseni ainakin vanhemmissä ylempi virta olisi eri.
Jotain nappia pitkään painamalla vaihtuu. Yksi ledi osoitti vilkkumisnopeudellaan mikä virta valittu. Ko. ledi vilkkuu myös valitulla "nopeudella" kun laittaa lataamaan.
En muista tarkkaa proseduuria, kun niin harvoin tulee käytettyä.
Tuota pienempää virtaa kannattanee kokeilla, jos ei jo ole käytössä eikä muuten ratkea ongelma.

PassatGTE2018

Lainaus käyttäjältä: MR - 17.04.19 - klo:12:24
Pidä soittimen virtanappia n. 15-20s pohjassa, niin soittimen pitäisi resetoida itsensä.

Tämä ei varmaan vaikuta mobiiliyhteyden (3G, 4G? mikä lie yhteys) radioon, jota tuossa tarkoitin. Vähän epäselvästi sanoin, mitä tarkoitin.
Oletan, että tuo pitää ainakin olla jotenkin päällä aina. Vähintään joku sleep / wake-up toiminto, kun jotain muutetaan / kysellään ulkoapäin, jotta "herää" toimintaan.
Kotona auto pääsee kyllä wlan yhteyteen, mutta ajotiedot tai ohjelmoiminen tapahtunee aina mobiiliyhteyden kautta, luulisin.

Twist82

Hei vaan kaikille.

Auton hankinta kolkuttaa jo ovella ja pari kysymystä olisi heti mielessä. Mistä ja millainen kotilatausasema kannattaa hankkia? Haluaisin pitää laturijohdon kontissa työpaikkalataamista varten, jolloin tallissa saisi olla kiinteä laturi. Onko kaikissa Passateissa car-net -systeemi? Kiitos, jos joku viitsisi vastata.

qsla

Update 17tkm mittarissa

Vaihdelaatikko rikki.
Alkoi ensin peruuttaessa nykimään js "rytkyttämään"
Lopulta teki samaa D tilassa..

Minulla on ollut aikaisemmin kolme eri dsg autoa ja koskaan niiden kanssa ei vaihteistossa ole ollut ongelmaa. (Paitsi kahdessa polon dsg:ssä jossa kytkimet aina luistivat ja huollon mukaan ei ollut vikaa dq200:(
Passat GTE 2020 FL
Tiguan eHybrid

Ex:
Passat GTE 2018
Polo 1.2TSI 81KW DSG Highline
Golf Alltrack TDI 135KW DSG 4Mot
Polo 1.2TSI 77KW DSG Highline   
Tiguan 2.0TDI DSG 4Mot BMT
     Passat CC 2.0TDI 125KW
     Golf V 2.0TDI
     Golf IV 1.4 16V

MR

Lainaus käyttäjältä: Twist82 - 19.04.19 - klo:09:53
Hei vaan kaikille.

Auton hankinta kolkuttaa jo ovella ja pari kysymystä olisi heti mielessä. Mistä ja millainen kotilatausasema kannattaa hankkia? Haluaisin pitää laturijohdon kontissa työpaikkalataamista varten, jolloin tallissa saisi olla kiinteä laturi. Onko kaikissa Passateissa car-net -systeemi? Kiitos, jos joku viitsisi vastata.

Mulla on ollut "kiinteänä" 16A piuha kotosalla ja matkalaturi ronkissa talven ajan. Lämpeni esilämmityksessä huomattavasti paremmin tuolla 16A piuhalla. Nyt vaihdoin laturit kesäksi päikseen, niin saa matkallakin sukosta sähäkämmin mehua akkuun. Yölataukseen kotona riittää mulla hienosti 5A teho, joten kun esilämmitystä ei tarvitse, niin orkkisletkullakin pärjää kotosalla.

Käsittääkseni crapnet on näissä kaikissa tullut mukana 3 vuoden sopparilla.
Passat Variant GTE -16
Ibiza 1.0tsi FR -19

Natina

130000 ajettu 2016 vuoden GTE tuli taloon, ja paljon on opittavaa näistä nykyajan kulkupeleistä. Onneksi tästä ketjusta on löytynyt paljon apuja aloittelijalle. Ensituntuma autosta on varovaisen positiivinen, vaikka tulevat talvet tuon kanssa jännittävät jo valmiiksi.

Ensimmäisen yönsä kulkine vietti kylmässä tallissa, matkalaturissa illasta saakka. Lämpötila oli muutaman asteen plussalla koko yön. Aamulla töpseliin laittamani kWh-mittari näytti ladatun sähkön määräksi 7,86 kWh ja 3:51 latausajaksi. Laturi on asetettu lataamaan 10A teholla, auto 16A. Liekö tuollainen lukema normaali tyhjille akuille, vai olisiko tuonne pitänyt saada menemään enemmän? Paljonko akut yleensä ikääntyvät käytössä

Mitä Type 2 " Type 2 latauskaapelia suosittelette? Olisiko esimerkiksi tuollaisesta spiraalikaapelista mihinkään, vai onko se aina solmussa? Hinta ei olisi hirmuinen (136 eur plus postit 20-30 eur ruotsista) https://evchargeplus.com/fi/product/sahkoauton-latauskaapeli-2-tyyppi-2-kierre-16a/

Niistä kylmistä keleistä… Koska autossa ei ole Webastoa ja latausmahdollisuus työpäivän aikana on epävarma. Mikä olisi paras keino varmistaa liikkeelle pääsy, pitää ikkunat sulana ja mahdollistaa mukava liikkuminen myös talvipakkasilla (näillä leveyksillä tarkoittaa -30:iin asti)? Defan sisähaara ja sisätilalämmitin lienee yksi mahdollisuus, jos edes tolppasähköä lämmitykseen on käytettävissä, mutta auton lataus siitä ei ole työnantajan tai verottajan puolesta vaihtoehto? Entä kannattaako näihin harkita lohkolämmitintä, vai ehtiikö sillä lämmitetty bensakone jäähtyä ennen sen käynnistymistä? Olen ymmärtänyt, että kovemmilla pakkasilla ei kuitenkaan juuri sähköllä ajeltaisi, vaan fossiilikone hurahtaa hyvinkin nopeasti.
Ei se virhe ole, vaan kauneusvirhe.

ged

Lainaus käyttäjältä: Natina - 23.04.19 - klo:08:56
Aamulla töpseliin laittamani kWh-mittari näytti ladatun sähkön määräksi 7,86 kWh ja 3:51 latausajaksi. Laturi on asetettu lataamaan 10A teholla, auto 16A. Liekö tuollainen lukema normaali tyhjille akuille, vai olisiko tuonne pitänyt saada menemään enemmän?
Mittari näyttää käytetyn sähkön määrän, ei ladatun. Osa sähköstä menee hukkaan, koska hyötysuhde ei suinkaan ole 100%.  VW:n omalla matkalaturilla tuo 10A on maksimi.

Lainaa
Mitä Type 2 " Type 2 latauskaapelia suosittelette?
Se joka tulee auton mukana on ollut ihan hyvä.  Sinullakin pitäisi sellainen olla, jos se puuttui niin vaadi vastaavaa hinnanalennusta.

Lainaa
Niistä kylmistä keleistä… Koska autossa ei ole Webastoa ja latausmahdollisuus työpäivän aikana on epävarma. Mikä olisi paras keino varmistaa liikkeelle pääsy, pitää ikkunat sulana ja mahdollistaa mukava liikkuminen myös talvipakkasilla (näillä leveyksillä tarkoittaa -30:iin asti)? Defan sisähaara ja sisätilalämmitin lienee yksi mahdollisuus, jos edes tolppasähköä lämmitykseen on käytettävissä, mutta auton lataus siitä ei ole työnantajan tai verottajan puolesta vaihtoehto?
Voit säätää "latauspaikan" sellaiseksi, että se vain lämmittää eikä lataa.  Tällöin koko 10A teho menee sisälämmitykseen.  Alakanttiinhan se on, koska ajastettu lämmitys ei toimi kuin n. 30 min kerrallaan - voit harkita 16A matkalatuslaitteen hankkimista, mutta silloin on varmistettava että tolppa kestää sitä 16A virtaa.  Tai sitten ajastat pari 30 min lämmitystä putkeen.

Lainaa
Entä kannattaako näihin harkita lohkolämmitintä, vai ehtiikö sillä lämmitetty bensakone jäähtyä ennen sen käynnistymistä? Olen ymmärtänyt, että kovemmilla pakkasilla ei kuitenkaan juuri sähköllä ajeltaisi, vaan fossiilikone hurahtaa hyvinkin nopeasti.
Hyvin käy kovillakin pakkasilla pelkällä sähköllä - edellyttäen että akut on lämmitetty lataamalla niitä aivan juuri ennen liikkeellelähtöä.  Eli lohkolämmittimen tarve lienee eniten kiinni siitä, joudutko säännöllisesti ajamaan bensakoneella arkiajossa.

Kuten huomaat, vastaus on "riippuen olosuhteista".

VagOnMyMind

Arvon GTE-autoilijat,

Ostohousut tiukasti jalkaan vedettynä kävin koeajamassa alle 40 tkm ajettua, paikallisen ketjuautokauppiaan Ruotsista hakemaa Passat GTE Variantia, jolla ikää alle 3 vuotta. Heräsi muutamia kysymyksiä, joihin täältä keskustelupalstalta varmasti löytyy asiantuntevia vastauksia:
1. Rungon narinat. Autolla on tosiaan kilometrejä alla melko vähän, mutta rakenteista, rungosta tai sisäverhoilujen muoveista kuuluu pieniä narinoita, kun auto esim kallistelee kotipihan pieneen ylämäkiliuskaan ajettaessa. Toki tällaiset narinat varmasti kuuluvat hipihiljaisessa autossa ylipäätään paremmin, mutta onko tällainen narahtelu muille tuttua? Viittaa mielestäni siihen, että jonkunlaista kiertoa tapahtuu rungossa, kun kaikkiin renkaisiin ei kohdistu saman verran tukea.
2. Etupään jousituksen / iskareiden äänet. Jotain narinoita kuuluu myös etupäästä, kun auto niiaa hidastustöyssystä poistuttaessa. Normaalia?
3. Ruotsiauton SIM-kortti. Autossahan täytyy olla carnet-palveluita varten mobiilidatayhteys. Nyt kun auto on ruotsalaista alkuperää, niin tuleeko SIM-kortti vaihtaa, vai minkälaisella periaatteella data näissä liikkuu? Carnet-vuosimaksulla ilmeisesti kuitataan volkkarille tulevia datansiirtokustannuksia?

Onko muita asioita mitä erityisesti kannattaisi ottaa huomioon kun on aikeissa tehdä kauppoja ruotsista tuodusta, käytetystä GTE:stä?

Kiitos avustanne!

MR

Lainaus käyttäjältä: Natina - 23.04.19 - klo:08:56
Niistä kylmistä keleistä… Koska autossa ei ole Webastoa ja latausmahdollisuus työpäivän aikana on epävarma. Mikä olisi paras keino varmistaa liikkeelle pääsy, pitää ikkunat sulana ja mahdollistaa mukava liikkuminen myös talvipakkasilla (näillä leveyksillä tarkoittaa -30:iin asti)? Defan sisähaara ja sisätilalämmitin lienee yksi mahdollisuus, jos edes tolppasähköä lämmitykseen on käytettävissä, mutta auton lataus siitä ei ole työnantajan tai verottajan puolesta vaihtoehto? Entä kannattaako näihin harkita lohkolämmitintä, vai ehtiikö sillä lämmitetty bensakone jäähtyä ennen sen käynnistymistä? Olen ymmärtänyt, että kovemmilla pakkasilla ei kuitenkaan juuri sähköllä ajeltaisi, vaan fossiilikone hurahtaa hyvinkin nopeasti.

Täältä löytyy kombona 16A suko-piuha, defan säteilylämmitin ja sisätilanpisteko. Hienosti pärjäsin viime talven jonnekin -15 asteeseen saakka pelkällä 16A piuhan kabiinin esilämmityksellä. Sitä kylmemmissä olisi vaatinut jo sisätilanlämppäriä, joka välillä olikin myös pöhisemässä. Silloin kannattaa katsoa, että 16A piuha ja Defa eivät mene saman vaiheen kautta, tai äkkiä sulake sanoo poks. Defan piuhaa tuli lyötyä nokkaan myös ilman sisätilanlämppäriä, kun tiesin lähteväni pidemmälle. Silloin heti alusta liikkeelle hybridillä, jolloin moottorin esilämmityksestä sai parhaan hyödyn. Akku tyhjäksi sitten loppumatkasta, kun jäähdytinnesteetkin ovat lämpimät, eikä niiden lämmittämiseen mene sähköä. Pelkällä sähköllä taisin ajella esilämmitetyillä akuilla n. -20 asteessa. Toki kaasun kanssa saa olla melko varovainen, tai polttis syttyy mukaan.
Passat Variant GTE -16
Ibiza 1.0tsi FR -19

MR

Lainaus käyttäjältä: VagOnMyMind - 23.04.19 - klo:10:03
Arvon GTE-autoilijat,

Ostohousut tiukasti jalkaan vedettynä kävin koeajamassa alle 40 tkm ajettua, paikallisen ketjuautokauppiaan Ruotsista hakemaa Passat GTE Variantia, jolla ikää alle 3 vuotta. Heräsi muutamia kysymyksiä, joihin täältä keskustelupalstalta varmasti löytyy asiantuntevia vastauksia:
1. Rungon narinat. Autolla on tosiaan kilometrejä alla melko vähän, mutta rakenteista, rungosta tai sisäverhoilujen muoveista kuuluu pieniä narinoita, kun auto esim kallistelee kotipihan pieneen ylämäkiliuskaan ajettaessa. Toki tällaiset narinat varmasti kuuluvat hipihiljaisessa autossa ylipäätään paremmin, mutta onko tällainen narahtelu muille tuttua? Viittaa mielestäni siihen, että jonkunlaista kiertoa tapahtuu rungossa, kun kaikkiin renkaisiin ei kohdistu saman verran tukea.
2. Etupään jousituksen / iskareiden äänet. Jotain narinoita kuuluu myös etupäästä, kun auto niiaa hidastustöyssystä poistuttaessa. Normaalia?
3. Ruotsiauton SIM-kortti. Autossahan täytyy olla carnet-palveluita varten mobiilidatayhteys. Nyt kun auto on ruotsalaista alkuperää, niin tuleeko SIM-kortti vaihtaa, vai minkälaisella periaatteella data näissä liikkuu? Carnet-vuosimaksulla ilmeisesti kuitataan volkkarille tulevia datansiirtokustannuksia?

Onko muita asioita mitä erityisesti kannattaisi ottaa huomioon kun on aikeissa tehdä kauppoja ruotsista tuodusta, käytetystä GTE:stä?

Kiitos avustanne!

Oma 110tkm ajettu ei ainakaan narise mistään. Toki pakkasella kuuluu sisämuoveista ääntä, mutta se kuuluu asiaan. En ole omastani sim-korttia löytänyt ja hyvin pelaa. Ruotsiauto myös.
Passat Variant GTE -16
Ibiza 1.0tsi FR -19

Daatta

Lainaus käyttäjältä: VagOnMyMind - 23.04.19 - klo:10:03
1. Rungon narinat. Autolla on tosiaan kilometrejä alla melko vähän, mutta rakenteista, rungosta tai sisäverhoilujen muoveista kuuluu pieniä narinoita, kun auto esim kallistelee kotipihan pieneen ylämäkiliuskaan ajettaessa. Toki tällaiset narinat varmasti kuuluvat hipihiljaisessa autossa ylipäätään paremmin, mutta onko tällainen narahtelu muille tuttua? Viittaa mielestäni siihen, että jonkunlaista kiertoa tapahtuu rungossa, kun kaikkiin renkaisiin ei kohdistu saman verran tukea.

Narina ei ole GTE:n yksinoikeus, se tulee yleensä tiivisteitä ja vaivaa muitakin malleja. Esim. työkaverin nelivuotias Passat (TDI) narisee ajossa koko ajan. Narina voi liittyä johonkin kuminhoitoaineeseen, esim. silikonia (öljyä) tiivisteisiin ei saisi laittaa. Myös ovenkarmien vahaus voi aiheuttaa narinaa. Minulla on nykyisen ja edellisen Leonin kuljettajan ovessa samaa ongelmaa, en ole löytänyt kunnon ratkaisua. Tiivisteiden ja overnkarmien puhdistus (APC, rasvanpoistoaine) voi auttaa hetkeksi, mutta yleensä nitinä palaa ennemmin tai myöhemmin. Silikonirasva auttoi, mutta se tahraa kaikki paikat ja valuu pitkin kylkiä. Rungot ovat nykyautoissa hyvin jäykkiä, mutta luukut elävät aukoissaan koko ajan ja siitä tulee tuo nitinä...

Muovipaneelien saumoista tulevaa nitinää voi poistaa/vaimentaa huopanauhalla (felt tape). Esim. A-pilarin ja kojetaulun väli on ottollinen.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Natina

Lainaus käyttäjältä: ged - 23.04.19 - klo:09:08
Mittari näyttää käytetyn sähkön määrän, ei ladatun. Osa sähköstä menee hukkaan, koska hyötysuhde ei suinkaan ole 100%.  VW:n omalla matkalaturilla tuo 10A on maksimi.
Se joka tulee auton mukana on ollut ihan hyvä.  Sinullakin pitäisi sellainen olla, jos se puuttui niin vaadi vastaavaa hinnanalennusta.
Voit säätää "latauspaikan" sellaiseksi, että se vain lämmittää eikä lataa.  Tällöin koko 10A teho menee sisälämmitykseen.  Alakanttiinhan se on, koska ajastettu lämmitys ei toimi kuin n. 30 min kerrallaan - voit harkita 16A matkalatuslaitteen hankkimista, mutta silloin on varmistettava että tolppa kestää sitä 16A virtaa.  Tai sitten ajastat pari 30 min lämmitystä putkeen.
Hyvin käy kovillakin pakkasilla pelkällä sähköllä - edellyttäen että akut on lämmitetty lataamalla niitä aivan juuri ennen liikkeellelähtöä.  Eli lohkolämmittimen tarve lienee eniten kiinni siitä, joudutko säännöllisesti ajamaan bensakoneella arkiajossa.

Kuten huomaat, vastaus on "riippuen olosuhteista".

Kiitoksia vastauksista ged!

Nimenomaan käytetyn sähkön määrää haluankin mittaroida. Koska jos rahaa pitää siirtää taloyhtiölle, niin sehän se näkyy sähkölaskulla. Siksipä ajattelin, että verkosta olisi pitänyt ottaa lähemmäs 9,9kW " ”tyhjän akun akkureservi” kWh + ”häviöt” kWh.

Auton mukana ei tullut type2-type2 johtoa, kauppias ei sellaista ollut saanut auton mukana. Kyselin asiasta kauppoja tehdessä, ja sanottiin ”että ei ole, osta uusi. Ei maksa paljoa”. Uskoin tässä sokeasti myyjää, enkä lähtenyt kinaamaan asiasta.

Tuosta pelkästä lämmitysmahdollisuudesta en tiennytkään, kiitos vinkistä. Harmillinen tosiaan tuo 30 min aikaraja. Mahtaakohan sitä saada VCDS:lläkään säädettyä? 16A matkalaturia en ajatellut ainakan vielä hankkia, koska en ole missään työrmännyt paikkaan, missä semmoista voisi sulakkeiden puolesta käyttää.

Pitää varmaan kerätä nyt rauhassa kokemuksia omasta työmatkasta ja muista ajoista. Sitten, kun näkee, miten akku/bensa suhde muotoutuu, niin osaa ehkä paremmin päättää noiden lisälämppäreiden tarpeen. Jotenkin vain tuntuu bensakoneen rääkkäämiseltä, jos sitä ei koko talvena lämmitetä mitenkään. Kuitenkin aina tottunut siihen, että auto on aina tai lähes aina roikassa ennen lähtöä, jos on pakkasta.
Ei se virhe ole, vaan kauneusvirhe.

ged

Lainaus käyttäjältä: Natina - 23.04.19 - klo:12:32
Auton mukana ei tullut type2-type2 johtoa, kauppias ei sellaista ollut saanut auton mukana. Kyselin asiasta kauppoja tehdessä, ja sanottiin ”että ei ole, osta uusi. Ei maksa paljoa”.
Autoon hintaan verrattuna ehkei, mutta satasista puhutaan kuitenkin helposti.

LainaaJotenkin vain tuntuu bensakoneen rääkkäämiseltä, jos sitä ei koko talvena lämmitetä mitenkään. Kuitenkin aina tottunut siihen, että auto on aina tai lähes aina roikassa ennen lähtöä, jos on pakkasta.
Plugarissa bensakone taitaa kyllä olla kovilla - sen takia öljynvaihtoväli onkin 15 tkm.  Olen huomannut että jos ajaa hybriditilassa pakkasilla, niin monesti bensakone käynnistyy taustalle käymään hetkeksi hieman korkeammilla kierroksilla ennen kuin se kytketään vetolinjaan.  Eli moottorinohjaus pyrkii kyllä sitä esilämmittämään.  Tietenkin jos iskee kaasun pohjaan, niin bensakone kytketään kylmiltään vetämään.  Se varmaan rääkkää moottoria ihan yhtä paljon kuin kylmiltään kaasuttelu perus bensakoneellakin.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: ged - 23.04.19 - klo:12:42
Plugarissa bensakone taitaa kyllä olla kovilla - sen takia öljynvaihtoväli onkin 15 tkm.  Olen huomannut että jos ajaa hybriditilassa pakkasilla, niin monesti bensakone käynnistyy taustalle käymään hetkeksi hieman korkeammilla kierroksilla ennen kuin se kytketään vetolinjaan.  Eli moottorinohjaus pyrkii kyllä sitä esilämmittämään.  Tietenkin jos iskee kaasun pohjaan, niin bensakone kytketään kylmiltään vetämään.  Se varmaan rääkkää moottoria ihan yhtä paljon kuin kylmiltään kaasuttelu perus bensakoneellakin.
Vaihtoväli öljyille on lyhyempi siksi, koska plugarissa polttomoottori voi olla pitkiä aikoja käymättä ja öljyihin kerääntyy kosteutta silloin. Tämän vuoksi öljyt voivat hapettua nopeammin. Sähkömoottorihan avustaa sitä polttomoottoria.

Itse en ole kyllä missään vaiheessa huomannut tuollaista lämmitystoimintoa. Jos ajetaan hybridimoodissa, niin polttis käynnistyy ja tulee mukaan aina tehopyynnin sitä vaatiessa. Kylmä polttomoottori käy korotettua tyhjäkäyntiä aina rullatessa ja paikallaan oltaessa niin kauan, kunnes käyntilämpotila on saavutettu. Tämä tapahtunee päästöjen vuoksi. Mitään lämmityskäynnistystä en ole huomannut.

Mike Tyson

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 23.04.19 - klo:17:04
Mitään lämmityskäynnistystä en ole huomannut.
Kyllä polttomoottori käynnistyessään kylmänä käy jonkin aikaa - kovalla pakkasella useita minuutteja - normaalia korkeampaa tyhjäkäyntiä jättäen työnteon edelleen sähkömoottorille ennen kuin kytkeytyy vähän lämmettyään mukaan vetohommiin. En tiedä voisiko tuo ominaisuus olla ajomoodista kiinni - noin tuon olen pannut merkille käyttäytyvän ainakin eco-moodissa, kun vaihtaa napista sähköltä hybridiin, eikä käskytä polkimella enempää kuin akusto/sähkoottori pystyy antamaan. Jos survoo tarpeeksi syvälle, toki polttis tulee mukaan talkoisiin saman tien.

Minulla öljynvaihtovälillä kuluu 2-3 tankillista bensaa ja saattaa mennä viikkoja, ettei polttis pärähdä kertaakaan. Joten siihen nähden minkä verran polttomoottori käy, öljyt kyllä vaihtuvat kieltämättä tiuhaan. Teriksen arvioissa lyhyen vaihtovälin syistä piilee todennäköisesti totuuden siemen.
Mach-E SR AWD, BMW Z3 Roadster

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Mike Tyson - 23.04.19 - klo:21:56
Kyllä polttomoottori käynnistyessään kylmänä käy jonkin aikaa - kovalla pakkasella useita minuutteja - normaalia korkeampaa tyhjäkäyntiä jättäen työnteon edelleen sähkömoottorille ennen kuin kytkeytyy vähän lämmettyään mukaan vetohommiin.
Ei ole kyllä tapahtunut mulla kertaakaan. Siis tosiaanko käy niin, että jos kylmällä autolla lähdet ajamaan hybridimoodissa, niin polttomoottori jauhaa tyhjänä sitä jotain 2000 rpm korotettua tyhjäkäyntiä, eikä reagoi mitenkään kiihdyttelyyn / nopeuden muutoksiin. Tuossahan pitää varmaan lähteä pakkasella latauksesta, että ylipäätään sähköllä voi ajaa. Toki jos rullailee menemään sillä samalla noin alle kymmenellä kilowatilla, millä normaalisti lämmin polttomoottori sammuisi, niin siinähän käy noin kuin kerroit, mutta eipä sillä teholla oikein liikenteessä pärjää.

ged

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 24.04.19 - klo:00:27
Siis tosiaanko käy niin, että jos kylmällä autolla lähdet ajamaan hybridimoodissa, niin polttomoottori jauhaa tyhjänä sitä jotain 2000 rpm korotettua tyhjäkäyntiä, eikä reagoi mitenkään kiihdyttelyyn / nopeuden muutoksiin.
Tuota ei tapahdu akun ollessa täydessä latauksessa, vaan vasta siinä 50% alapuolella. Voi olla että vauhtia pitää myös olla yli tietyn rajan, vaikea arvioida. Mutta minäkin olen siis pakkasilla huomannut että hybriditilassa moottorinohjaus joskus ikään kuin valmistautuu ottamaan bensakoneen mukaan vetämään. E-tilassa bensakone tuntuu heräävän vasta aika lähellä 0 km rajaa, en ole varma tapahtuuko silloin esilämmitystä - voi olla että auto sinnittelee ilman bensakonetta mahdollisimman pitkään myös pakkasilla.

Ja jos akku on täysin jääkylmä niin polttomoottori välillä käynnistyy heti ja e-tila ei ole mahdollinen ennen kuin akut ovat lämmenneet hieman.

Banned

Tervehdys. Tuli liityttyä GTE heimoon ja Saksasta laitettu tulemaan Passatti. Kotimaassakin oli jokunen myynnissä, mutta tuolta löytyi enemmän itseäni miellyttävillä varusteilla.

- sedan
- oryx white
- 18" vanteet
- panoraama katto
- digimittaristo
- webasto
- r-line sporttipaketti
- Dynaudio
- discover media pro
- nahka alcantara sisusta
- dynaamiset ajovalot
- keyless entry
- peruutuskamera ja peruuttelee taskuparkkiin itsestään
- täysin sähkösäätöinen penkki hieronnalla

Nyt vaan pitäisi malttaa muutama viikko odotella  :)




Passat GTE

Mike Tyson

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 24.04.19 - klo:00:27
Ei ole kyllä tapahtunut mulla kertaakaan. Siis tosiaanko käy niin, että jos kylmällä autolla lähdet ajamaan hybridimoodissa, niin polttomoottori jauhaa tyhjänä sitä jotain 2000 rpm korotettua tyhjäkäyntiä, eikä reagoi mitenkään kiihdyttelyyn / nopeuden muutoksiin. Tuossahan pitää varmaan lähteä pakkasella latauksesta, että ylipäätään sähköllä voi ajaa. Toki jos rullailee menemään sillä samalla noin alle kymmenellä kilowatilla, millä normaalisti lämmin polttomoottori sammuisi, niin siinähän käy noin kuin kerroit, mutta eipä sillä teholla oikein liikenteessä pärjää.
Siis käy noin ihan poikkeuksetta kelin ollessa riittävän kylmä, että kun lähtee sähköllä liikkeelle ja vaihtaa itse napista jossakin vaiheessa matkaa hybridille. Tuollainen ajotilanne minulle tulee tyypillisesti vastaan silloin kun sähkörange ei riitä koko ajomatkaan. Kotikyliltä lähtö ja paluu tapahtuu aina sähköllä ja välillä mennään tasanopeuspätkillä polttisavusteisesti.

Tuon toistaminen näköjään onnistuu näilläkin keleillä. Poltin muutaman tipan fossiilista tänä aamuna kun tuota kokeilin. Lämmintä oli 7 astetta. Lähdin sähköllä liikkeelle ja vaihdoin muutaman kilometrin jälkeen 80km/h matkavauhdissa sähköltä hybridille. Polttomoottori lähti tulille käyden 1100rpm jättäen liikkumisesta vastaamisen edelleen sähkömoottorin kontolle. Tätä kesti 40 sekuntia ennen kuin moottori kytkeytyi vetohommiin, jolloin tuntui kevyt nytkähdys ja kierrokset nousivat 1500rpm. Mitä kylmempi keli, sitä kauemmin tuo 'esilämmitys' kestää.
Mach-E SR AWD, BMW Z3 Roadster

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Mike Tyson - 24.04.19 - klo:09:07
Siis käy noin ihan poikkeuksetta kelin ollessa riittävän kylmä, että kun lähtee sähköllä liikkeelle ja vaihtaa itse napista jossakin vaiheessa matkaa hybridille. Tuollainen ajotilanne minulle tulee tyypillisesti vastaan silloin kun sähkörange ei riitä koko ajomatkaan. Kotikyliltä lähtö ja paluu tapahtuu aina sähköllä ja välillä mennään tasanopeuspätkillä polttisavusteisesti.

Tuon toistaminen näköjään onnistuu näilläkin keleillä. Poltin muutaman tipan fossiilista tänä aamuna kun tuota kokeilin. Lämmintä oli 7 astetta. Lähdin sähköllä liikkeelle ja vaihdoin muutaman kilometrin jälkeen 80km/h matkavauhdissa sähköltä hybridille. Polttomoottori lähti tulille käyden 1100rpm jättäen liikkumisesta vastaamisen edelleen sähkömoottorin kontolle. Tätä kesti 40 sekuntia ennen kuin moottori kytkeytyi vetohommiin, jolloin tuntui kevyt nytkähdys ja kierrokset nousivat 1500rpm. Mitä kylmempi keli, sitä kauemmin tuo 'esilämmitys' kestää.
Pitääpä testata heti kun tulee riittävän viileä aamu. Allekirjoitatko sinä tuon havainnon, että akun pitäisi olla puolityhjä, ennen kuin noin käy?

Mike Tyson

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 24.04.19 - klo:09:19
Pitääpä testata heti kun tulee riittävän viileä aamu. Allekirjoitatko sinä tuon havainnon, että akun pitäisi olla puolityhjä, ennen kuin noin käy?
En. Mielestäni auto käyttäytyy noin aina kuvaamani kaltaisessa ajotilanteessa. Muutama kilometri oli ajettu täydellä akulla, kun nyt aamulla tuota testasin.
Mach-E SR AWD, BMW Z3 Roadster

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy