Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Zarhan - 24.10.22 - klo:11:40
Tunnustaako joku saaneensa sähköautonsa ajoakun rikki tunkilla?-)

https://tekniikanmaailma.fi/sahkoautoilija-ala-vaihda-itse-talvirenkaita-ellet-tieda-mita-teet/

https://www.is.fi/autot/art-2000009154413.html

Ei kai kukaan muutenkaan autoaan tunkkaa muuta kuin oikeista nostokohdista oli käyttövoima mitä tahansa...
On tuo TM kyllä yhdenlainen tekniikan julkaisu. Voihan se tosiaan olla mahdollista, että akku hajoaa, jos akun kohdalta nostaa, mutta kuka piru nyt autoa pohjasta olisi nostamassa? Sama pöljäily runnoisi pohjapeltiä melkein autosta kuin autosta. En tosin epäile yhtään, etteikö Kiira pian kirjoittelisi taas yjden Team-Teslan kauhutarinan siitä, kuinka auto tuhoitui rengasta vaihdettaessa.

Sped

"Tiedän, että osa autoilijoista pahoittaa mielensä näistä ohjeista."  :D
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

Jultsu

En minä ainakaan käytä alkuperäisiä nostokohtia, ihan vaan siitä syystä että auton edelliset omistajat on tunkanneet ne helman pokkaukset jo 10-15 vuotta sitten lyttyyn ja ne vähät pellit mitä jääneet jäljelle ovat ruostuneet näkkäriksi. Apurungosta koripulttien kohdalta nousee turvallisesti ylös.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

alumiinihattu

No ainakin itte oon ollut tuollaisessa hevi kone korjaamossa, mihin sitten johtajat toi mitä matalampia urheiluautoja renkaan vaihtoon. Ja eihän niihin nyt mitkään tunkit mahtunut alle ilman kikkailua. No yks tyyppi oli sit nostanut takapenkin edestä pohjasta ja pientä palautusta oli tullut, kun lapsillakin oli polvet suussa kun istuivat takapenkillä ;D  No joskus tonnekin sitten hankittiin noita extra min level tunkkeja....
Ihan pikkusen tuolle tuli joskus naurettua

los los

Vuosia sitte yks pöljä renkaan vaihtaja,yrirri nostaa vw kuplaa keulasta vararengas kotelon ala-osasta.Onex olin paikalla kielsin sen tuli pieni klommo peltiin,eikö tuo henkilö sanoi tuosta niitä on nostettu. Sittemmin käyn vain paikoissa joissa nostetaan koko helmapeltien pituudella. :(

tet

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 24.10.22 - klo:13:33
On tuo TM kyllä yhdenlainen tekniikan julkaisu. Voihan se tosiaan olla mahdollista, että akku hajoaa, jos akun kohdalta nostaa, mutta kuka piru nyt autoa pohjasta olisi nostamassa? Sama pöljäily runnoisi pohjapeltiä melkein autosta kuin autosta. En tosin epäile yhtään, etteikö Kiira pian kirjoittelisi taas yjden Team-Teslan kauhutarinan siitä, kuinka auto tuhoitui rengasta vaihdettaessa.

No jos luit tuon jutun, niin siinähän toimittaja epäili, että 79-vuotias isänsä saattaisi vaikka nostaa väärästä paikasta. Tästä koko jutun idea juontanee juurensa. Oma kokemus isävainaan touhuista viimeisinä vuosinaan vahvistaa käsityksen, että pieleen saattaisi mennä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: tet - 26.10.22 - klo:11:47
No jos luit tuon jutun, niin siinähän toimittaja epäili, että 79-vuotias isänsä saattaisi vaikka nostaa väärästä paikasta. Tästä koko jutun idea juontanee juurensa. Oma kokemus isävainaan touhuista viimeisinä vuosinaan vahvistaa käsityksen, että pieleen saattaisi mennä.

Luehan uudestaan tuo juttu. Isästään Kiira puhui vasta mielensä pahoittamisen yhteydessä. Sitä ennen viesti oli, että sähköautoilijoiden ylipäätään on syytä viedä auto ammattilaisille renkaan vaihtoon. Tässä pari selventävää lainausta:

”Sähköautoilija, älä vaihda itse talvirenkaita " ellet tiedä mitä teet”

”On muitakin syitä, miksi täyssähköauton omistajan kannattaa viedä autonsa renkaiden vaihtoon ammattilaiselle.”

Onhan tuo toki typerä ohjeistus, mutta Kiira nyt vain on saanut tehtäväkseen trollailla keksimällä toinen toistaan typerämpiä hölinöitä sähköautoista. Kai siellä on mietitty, että alati harvenevassa tilaajakannassa on paljon niitä, joihin tuollainen puree.

tet

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 26.10.22 - klo:12:39
Onhan tuo toki typerä ohjeistus, mutta Kiira nyt vain on saanut tehtäväkseen trollailla keksimällä toinen toistaan typerämpiä hölinöitä sähköautoista. Kai siellä on mietitty, että alati harvenevassa tilaajakannassa on paljon niitä, joihin tuollainen puree.

Ei tuota nyt ihan noin henkilökohtaisesti kannata ottaa, tuskin hän nyt juuri sinua jutussaan tarkoitti. ;D
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Sped

^Miksi kommenteista ei voi tykätä täällä jollain painikkeella (tet). :D

VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Sped - 27.10.22 - klo:09:49
^Miksi kommenteista ei voi tykätä täällä jollain painikkeella (tet). :D

Tykkäys ominaisuutta olen myös kaivannu lukuisia kertoja  :D
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

tet

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 26.10.22 - klo:12:39
Onhan tuo toki typerä ohjeistus, mutta Kiira nyt vain on saanut tehtäväkseen trollailla keksimällä toinen toistaan typerämpiä hölinöitä sähköautoista. Kai siellä on mietitty, että alati harvenevassa tilaajakannassa on paljon niitä, joihin tuollainen puree.

Palaan vielä aiheeseen, valitettavan uutislinkin muodossa.

Ihminen kuoli jäätyään puristuksiin renkaanvaihdossa
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/65a92557-6d7c-4b84-8513-eb2bb71e82a2

Mitään tietoa minulla ei tietenkään ole siitä, onko kyse ollut sähköautosta vai mistä. Mutta onpahan vain taas muistutus siitä, että renkaanvaidossa voi sattua kaikenlaista, jos asiaan ei huolella paneuduta. Yksi paneutumisen aihe on oman auton ominaisuudet, kuten paino, ja sitä kautta esim. nostovälineiden kestävyys. Siksi en osaa pitää tuota TM:n varoittelua kovinkaan typeränä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

jhm

^
Yleinen elämänkokemus on osoittanut että aivan kaikkea voi sattua ja sattuukin. Aivan rippumatta käyttövoimasta jos autoista puhutaan. Sitä ei kaikki ilmeisesti ymmärrä.

VW Transporter T5  84kw 2014

pekeke

^Pyörien kausivaihto on kyllä helppo varmistaa niin ettei henki lähde. Pitää vain ajatella sen pahimman vaihtoehdon kautta.

765turbo

Lainaus käyttäjältä: pekeke - 28.10.22 - klo:09:46
^Pyörien kausivaihto on kyllä helppo varmistaa niin ettei henki lähde. Pitää vain ajatella sen pahimman vaihtoehdon kautta.


Kyllä just näin. Ikinä ei tehdä mitään hommia auton alla pelkän tunkin varassa. Pukit, pöllit tai renkaita alle turvaamaan.
Aivan turha kuolema taas kerran.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: tet - 27.10.22 - klo:08:26
Ei tuota nyt ihan noin henkilökohtaisesti kannata ottaa, tuskin hän nyt juuri sinua jutussaan tarkoitti. ;D

Ymmärsit taas tilanteen pahasti väärin. Tuo leukojesi louskuttelu, josta  annoit juuri näytteen, on nimenomaan klassinen esimerkki siitä, kun asiat menevät henkilökohtaiselle tasolle. Mulla taasen ei ole tarvetta vajota tuollaiseen.

Lainaus käyttäjältä: tet - 28.10.22 - klo:07:56
Palaan vielä aiheeseen, valitettavan uutislinkin muodossa.

Ihminen kuoli jäätyään puristuksiin renkaanvaihdossa
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/65a92557-6d7c-4b84-8513-eb2bb71e82a2

Mitään tietoa minulla ei tietenkään ole siitä, onko kyse ollut sähköautosta vai mistä. Mutta onpahan vain taas muistutus siitä, että renkaanvaidossa voi sattua kaikenlaista, jos asiaan ei huolella paneuduta. Yksi paneutumisen aihe on oman auton ominaisuudet, kuten paino, ja sitä kautta esim. nostovälineiden kestävyys. Siksi en osaa pitää tuota TM:n varoittelua kovinkaan typeränä.

Eli kun hyvin joku jättää itsensä erittäin todennäköisesti polttiksen alle, niin silloin nimenomaan sähköautot pitää viedä liikeeseen renkaidenvaihtoon... Tätäkö tosiaan tarkoitit?

Luonnollisesti aina pitää valita nostettavalle painolle sopivat nostovälineet, nostettiinpa sitten mopoauto, taistelupanssarivaunu tai jotain tuolta väliltä. Tässä ei nostettavan kulkupelin käyttövoimalla ole mitään merkitystä. Jos Kiira olisi kirjoittanut, että raskaat esim. yli 2 tonnin painoiset autot on syytä viedä liikkeeseen renkaiden vaihtoon, niin silloin tuossa olisi edes jotain ajatusta. Tuollaisenaan Kiira kuitenkin vain maalailee sähköpiruja seinille vailla loogista perustetta. On kuitenkin mielenkiintoista nähdä, että tuollainen näkyy joillekin kelpaavan.

Sped

Kyllä se nyt näyttää siltä, että tet ei ole se kellä on henkilökohtaisuuksia tässä. Onko Kiira tehnyt jotain pahaa sinulle, vai miksi tästä artikkelista (joka on ihan hyvää hyvyyttään kirjoitettu huomioksi niille, jotka miettivät renkaanvaihtoa) on nyt vedetty hernepalko takaraivoon?

Juttu oli informatiivinen ja se antoi varmasti jollekin jotain. Joten drop it :D
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Sped - 29.10.22 - klo:08:22
Kyllä se nyt näyttää siltä, että tet ei ole se kellä on henkilökohtaisuuksia tässä. Onko Kiira tehnyt jotain pahaa sinulle, vai miksi tästä artikkelista (joka on ihan hyvää hyvyyttään kirjoitettu huomioksi niille, jotka miettivät renkaanvaihtoa) on nyt vedetty hernepalko takaraivoon?

Juttu oli informatiivinen ja se antoi varmasti jollekin jotain. Joten drop it :D
Yks mikä nyt on varmaa, niin Teräsharmaa ei ”drop it” ikinä.
Hän vänkää joka topicissa mistä hänellä on mielipide loppuun asti. Se nyt on tässä huomattu.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Urja

Minusta Kiiran kirjoitus oli oikein hyvä ja saattaa säästää jonkun kalliin autonkin hajoamisen. Ihminen on kekseliäs ja varmasti joku keksii nostaa autoa niinkin, että kallis akku tuhoutuu. Polttomoottoriautossahan vastaavan hintaista tuhoa on vaikeampi saada aikaan vaikka hölmöilisi pahastikin. Sähköauton suuri massakin voi olla yllätys. Sama tunkki ja nostoalusta kuin vanhalla tonninkin kevyemmällä autolla eivät ehkä enää riitäkään.

Jultsu

Voisin kuvitella ettei automaattivaihteiston kuoretkaan kovin mielissään olisi jos sieltä lähtisi nostamaan jollain parin sentin halkaisijalla varustetulla pullotunkin männällä jotain 2 tonnia painavaa katumaasturia. Saattaisi juu ehkä selvitä vain uusilla kuorilla (+ kaikki työt siinä että sisuskalut siirtää uusiin kuoriin) mutta ei tuokaan kovin halvalta rempalta kuulosta.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: Urja - 30.10.22 - klo:11:13
Minusta Kiiran kirjoitus oli oikein hyvä ja saattaa säästää jonkun kalliin autonkin hajoamisen. Ihminen on kekseliäs ja varmasti joku keksii nostaa autoa niinkin, että kallis akku tuhoutuu. Polttomoottoriautossahan vastaavan hintaista tuhoa on vaikeampi saada aikaan vaikka hölmöilisi pahastikin. Sähköauton suuri massakin voi olla yllätys. Sama tunkki ja nostoalusta kuin vanhalla tonninkin kevyemmällä autolla eivät ehkä enää riitäkään.

Yleisesti ottaen minkä tahansa härvelin kanssa on mahdollista toimia väärin, jos ei noudata ohjeita.

Renkaidenvaihdolla on ehkä jokin "maine" että toihan on ihan helppoa hommaa kun perusranelta onnaa ja nehän tekee näitä joka vuosi kelien vaihtuessa ja laskuttaa pirusti, "kyllähän määkin". Ja sitten vaan suorittamaan. Käytetään auton mukana tullutta hätätilannetunkkia. Laitetaan se väärään nostokohtaan. Kiristetään käsivaralta, momenttiavainta turha hankkia. Jos alle laitettavilla renkailla on erilliset pulttinsa eri kartiolla, ei käytetä niitä. Laitetaan renkaat väärään pyörimissuuntaan. Mennään ihan vaan vähän vilkaisemaan auton pohjaa kun nyt se muutenkin on tunkin varassa. Ei tarkasteta juuri asennettujen renkaitten paineita. Ei pestä varastoon meneviä renkaita. Ei tehdä jälkikiristystä (kun ne käsivarakiristykset alkavat irrota).

Mikään noista jutuista ei ole ylivoimainen oppia tai erityisen vaikea tai aikaavievä, mutta kyllä niistä silti pitää tietoinen olla.

Tunkilla väärästä kohdasta nostaminen on tuossa vain yksi kohta jolla yritteliäs yrjänä voi ottaa ja tehdä asiat väärin. Melkeinpä toivoisi että tällainen tapaus saisi vain sen oman autonsa pohjan rikki, eipähän sitten vaarantaisi muuta liikennettä...

teräksenharmaa

#6950
Lainaus käyttäjältä: Sped - 29.10.22 - klo:08:22
Kyllä se nyt näyttää siltä, että tet ei ole se kellä on henkilökohtaisuuksia tässä. Onko Kiira tehnyt jotain pahaa sinulle, vai miksi tästä artikkelista (joka on ihan hyvää hyvyyttään kirjoitettu huomioksi niille, jotka miettivät renkaanvaihtoa) on nyt vedetty hernepalko takaraivoon?

Juttu oli informatiivinen ja se antoi varmasti jollekin jotain. Joten drop it :D
Ei Kiira tietenkään mitään pahaa minulle ole tehnyt, mutta se ei oikeuta kirjoittamaan asenteellista huuhaata. En kehu muitakaan huhaan tuottajiia, vaikkeivat he olisi minulle mitään pahaa tehneetkään. Tuo on aika typerä peruste millekään. Tämän Kiiran viimeisimmän jutun informaatioarvosta olen täysin toista mieltä. Kiira osoittaa juttunsa sähköautoilijoille ja perustelee tuota argumenteilla, joissa ei ole oikein mitään järkeä.

Perusaongelma tuossa Kiiran jutussa on sähköautoautokeskeisyys, ikään kuin jonkin muun käyttövoiman ansiosta autoa kannattaisi nostella, vaikkei tiedä mitä on tekemässä. Ikään kuin polttiksen nostaminen mistä kohdasta tahnsa hiekan päälltä olisi ok. Autoa käyttövoimasta riippumatta ongelmitta voi nostaa vain niistä paikoista, mitkä nostamisen kestävät, eikä noissa paikoissa ole edes mitään käyttövoimasta riippuvaa eroa. Vai nosteletko sinä jostakin sähköauton akun alueelta polttomoottoriautoa? Suositteletko nostamaan polttista pohjapelleistä, öljypohjasta, kardaaniakselista, polttoainetankista jne?

Kiira muistelee jotain reilun tonnin painoisia autoja, mitkä ovat lähinnä historiaa. Suomessa myydyimpien listoilla on esimerkiksi Volvon hybridejä, jotka ovat siellä parin tonnin luokassa. Ei niin kovin eksoottinen dieseliä polttava taksi-Mersukin painaa ihan riittävästi. Suositus uudet korkeat korimallit ylipäätään ovat kaukana  tonnin rajan yläpuolella. Voiko noita käyttövoimansa ansiosta nostella summittaisesti jostain sellaisesta paikasta, mistä sähköautoja ei voi nostaa? Nostolaitekin on vähän huono peruste. Itse en ole nähnyt alle 1,5 tonnin tunkkeja, jotka kyllä riittävä niin taksi-Mersulle kuin ID.4:llekin.

Mitä tulee informaatioon, niin Kiirahan nimenomaan kertoo, ettei tiedä vastausta kysymykseensä, joka jo lähtökohtiasesti on turha, koska eihän akusta tietenkään pidä mennä mitään nostelemaan. ” OLEMME TOIMITUKSESSA pohtineet, voiko sähköauton akusto rikkoontua, jos auton nostaa ilmaan akuston kohdalta. Emme tiedä tuohon varmaa vastausta, mutta emme todellakaan kehota kokeilemaan asiaa.”

Oletko jostain eri mieltä ja jos olet niin mistä?

jhm

Kyllä siinä toimittaja teki nyt elämänsä virheen kun varoitti autonomistajia ja vielä sähkösellaisen omistajia nostamasta väärästä paikasta.Kierrokset heti tapissa kun sanoo väärän sanan...

Tämä ketju olisi mykkä jos olisi varoittanut polttisautojen omistajia nostamasta väärästä paikasta. Silti joku tänäkin syksynä särkee autonsa tai tunkkinsa nostamalla väärästä kohtaa tai huonossa paikassa muuten. Joskus on jopa rengasliikkeiden ammattilaisten kerrottu tehneen vahinkoa asiakkaiden autoille  :o . Kaikki on  mahdollista kun ihminen on ihmisten tekemien laitteiden kanssa tekemisissä,valitettavasti.

VW Transporter T5  84kw 2014

9987

Jos on epävarma miten ja mistä nostaa, mitä on tunkin alla ja päällä, eli käsitä ja hahmota. Kannattaa kysäistä neuvoa, niin ei käy vahinkoja.

Autoahan voi nostaa 20 vuoden syksyt ja keväät, eikä tarkasti katsomalla näe jälkiä mistä nostettu, ei tule mersun kumityynyihin tunkin hampaiden koloja jne tai ohjekirjan "nostopaikan" ympärillä tunkin painaumia / pinnoite pois "


Sped

Lainaus käyttäjältä: jhm - 30.10.22 - klo:17:07
Kyllä siinä toimittaja teki nyt elämänsä virheen kun varoitti autonomistajia ja vielä sähkösellaisen omistajia nostamasta väärästä paikasta.Kierrokset heti tapissa kun sanoo väärän sanan...


,,lä muuta sano  ;D ;D. En tätä suuremmin ala edes reagoimaan tuohon teräksenharmaan höpötykseen...

VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

-karppa-

On monta asiaa mitkä kannattaisi jättää ammattilaisille eikä edes yrittää tehdä itse ja säästää!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 31.10.22 - klo:20:40
On monta asiaa mitkä kannattaisi jättää ammattilaisille eikä edes yrittää tehdä itse ja säästää!
Jos tietää mitä tekee, niin usein saa parempaa lopputulosta, mitä ammattilaisilla.
Jotenkin tuntuu, että tuo ammattitaito on laskemaanpäin.
Muutamaankin otteeseen tullut ihan tunnetuilta merkkiliikkeiltä aika ala-arvoista työnjälkeä.
Joskus itse tekemällä säästää hieman, toisinaan taas ei, jos laskee omalle ajalle jonkun hinnan. :D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 01.11.22 - klo:09:09
Jos tietää mitä tekee, niin usein saa parempaa lopputulosta, mitä ammattilaisilla.
Jotenkin tuntuu, että tuo ammattitaito on laskemaanpäin.
Muutamaankin otteeseen tullut ihan tunnetuilta merkkiliikkeiltä aika ala-arvoista työnjälkeä.
Joskus itse tekemällä säästää hieman, toisinaan taas ei, jos laskee omalle ajalle jonkun hinnan. :D

Valitettavasti Suomessa ei kovin monessa rengasliikkeessä tunneta sanaa ammattiylpeys. Olen kuullut toisin esimerkiksi Saksassa.

Päijätkumi tekee tässä poikkeuksen (Eikä tämä ole mikään maksettu mainos)!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sahtiwaari

Oletteko seuranneet millaisia km-määriä nastarenkailla olette päässeet ennen kuin on uusien hankinta tullut eteen?
Itsellä lähti nyt neljäs talvi michelin x-ice north 4 nastarenkailla, renkailla on ajettu 47tkm ja pintaa se 5-6mm.
Nastat melko hyvin tallella mutta huomasin tuossa että osa nastoista heiluu kuopassaan, nuo ei varmaan jäällä paljon pidä.
Luulisin että 50tkm on aika hyvä suoritus nastarenkaille 205/55/16 koossa?
Skoda Octavia Combi 1.6TDI 110 GreenLine 2015

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tet - 07.12.20 - klo:19:49
Katos katos, siinäkin on siis tuplatehot, kuten luupäässä! Varo ettei Palokan ramppi syö sitä iltapalaksi.

Liekkö kitkat ollut kuskilla alla?

"Torstaisessa henkilöauton ja hinausauton kolarissa kuoli hinausauton paikkakuntalainen, 1960-luvulla syntynyt kuljettaja. Onnettomuus sattui Nelostiellä Jyväskylässä Palokassa, etelään päin menevällä kaistalla iltayhdeksän jälkeen.

Hinausauto oli tapahtumapaikalla noutamassa tiellä aikaisemmin ojaan päätynyttä peräkärryä. Henkilöauto tuli Palokan rampista alas ja törmäsi seisahtuneena olleeseen hinausautoon ja sen ulkopuolella seisoneeseen kuljettajaan kohtalokkain seurauksin.

1970-luvulla syntynyttä jyväskyläläistä henkilöauton kuljettajaa epäillään törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta sekä törkeästä kuolemantuottamuksesta.

Tiellä on satasen nopeusrajoitus. Tien pinta oli tapahtuma-aikaan märkä.

Poliisi selvittää onnettomuuteen johtaneita syitä. Asiassa ei epäillä ylinopeudella eikä alkoholilla olevan osuutta"
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.11.22 - klo:19:42
Liekkö kitkat ollut kuskilla alla?
Todennäköisyyden mukaan siinä oli nastat. Niitä on liikenteessä selvästi enemmän kuin kitkoja ja niillä ajetaan suhteessa enemmän kuolonkolateita.

https://yle.fi/uutiset/3-12665617
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy