Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Sped - 13.10.22 - klo:16:11
Kaikki on taas subjektiivista :D  ::)
Kyllä R5 pärjäsi hyvin ihan objektiivisesti.

Tässä kitkarenkaiden pisteet:
1. Continental 7,9 p ***
1. Michelin 7,9 p ***
3. Nokian 7,8 p ***
4. Good Year 7,3 p **
5. Hankook 7,2 p *
6. Falken 7,0 p *
8. Bridgestone 6,9 p *
9. Kuhmo 6,9 p *
10. Dynamo 5,9 p -
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

jt

Lainaus käyttäjältä: Sped - 12.10.22 - klo:13:54
Yllätyin Nokian R5 kitkarenkaan joistain tuloksista, kun vertasi sitä HP 10 kanssa. Esimerkkinä kun jarrutusmatka kuivalla märällä asfaltilla: R5 - 42,2 m ja HP10 - 39,7 m.
Märällä asfaltilla talvirenkaiden pito on huomattavasti parempi, merkistä/mallista riippumatta, kuin lumella tai varsinkaan jäällä.

Jarrutustesti märällä on usein tehty maantienopeudesta, kun taas jäällä 50km/h nopeudesta, koska jarrutusmatkat ja etäisyydet venyvät niin suureksi.

Esim. mainittu 2,5 metrin ero eri ole absoluuttisesti tai suhteellisesti paljon. Sen sijaan, jos verrataan 50km/h jääjarrutusta, ero esim. R5 vs KE-kitka (hyvä märällä) on 8,7m. Jarrutusmatka karkeasti ottaen nelinkertaistuu nopeuden tuplaantuessa, joten 100km/h nopeudessa ero olisi näin arvioiden luokkaa ~35 metriä.

Kumpi siis on tärkeämpää, useamman kymmenen metrin ero jarrutusmatkassa hankalimmassa talvikelissä maantienopeudessa vai muutaman metrin ero hyvän pidon kelillä? Itse valitsisin renkaan joka on huomattavasti parempi hankalimmassa talvikelissä, kuin vain marginaalisesti parempi kelissä jolloin pito on hyvä.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: jt - 13.10.22 - klo:20:24
Itse valitsisin renkaan joka on huomattavasti parempi hankalimmassa talvikelissä, kuin vain marginaalisesti parempi kelissä jolloin pito on hyvä.

Veikkaampa että suomalaiset vakuutusyhtiöt tekisivät saman valinnan.

Hinausautot ja kolarikorjaamot aina ylityöllistettyjä lumi-infernon jälkeen mutta tuskin vesisateen jälkeen.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 13.10.22 - klo:20:52

Hinausautot ja kolarikorjaamot aina ylityöllistettyjä lumi-infernon jälkeen mutta tuskin vesisateen jälkeen.

Jos taivaalta tulee metrin verran lunta tunnin sisään niin ei siinä ehdi mikään aura-auto pitää kaistoja puhtaina, eikä yksikään skandikitka tai nastarengas muutu tuollaisessa kelissä telaketjuiksi, kyllä siinä auto kuin auto lähtee tangentin suuntaan jos omaa ajotyyliään ei muuta keliä vastaavaksi.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

jt

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 13.10.22 - klo:21:27
Jos taivaalta tulee metrin verran lunta tunnin sisään niin ei siinä ehdi mikään aura-auto pitää kaistoja puhtaina, eikä yksikään skandikitka tai nastarengas muutu tuollaisessa kelissä telaketjuiksi, kyllä siinä auto kuin auto lähtee tangentin suuntaan jos omaa ajotyyliään ei muuta keliä vastaavaksi.
Ei tarvi tulla edes metrin verran (ironiaa), riittää sentti-pari, niin keli ja pito muuttuvat aivan totaalisesti. Siinä tilanteessa useamman kymmenen metrin ero pidossa on suuri asia.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Jultsu

Kyllä, mutta edelleenkään, ei ne upouudetkaan 8-9 millin uralla varustetut hakkapeliitat toimi telaketjuina jos siellä maantiellä tulee kaistaa vaihtaessa vastaan 30 senttiä korkea loskavalli, tuossa vaiheessa on aivan sama mitkä kumit autosta löytyy, auton vasen reuna niiaa loskaan ja oikea reuna jatkaa tangentin suuntaan, ajonvakautus ja/tai toimiva neliveto voi vielä ehkä pelastaa tuossa vaiheessa matkustajaksi joutumiselta.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

HAL9000

Mitä jos heittää provona samalla karkeasti yksinkertaistaen että meitä autoilijoita on kahdenlaisia.
1) Niitä jotka ovat valmiita tinkimään nopeudesta, pidentämään etäisyyksiä, ennakoimaan ja jarruttamaan aikaisemmin, joskus jopa ihan varman päälle
2) Niitä jotka eivät haluaisi tinkiä ajonopeuksista ja jotka odottavat talvirenkaalta sitä että voisi ajaa mahdollisimman samalla tavalla kuin muina vuodenaikoina.

Tämä ketju on yli 6 vuotta vanha ja voisi yhtä hyvin lukea ensimmäisen kuin viimeisen sivun. Mikään ei ole muuttunut.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 13.10.22 - klo:19:34
Kyllä R5 pärjäsi hyvin ihan objektiivisesti.

Tässä kitkarenkaiden pisteet:
1. Continental 7,9 p ***
1. Michelin 7,9 p ***
3. Nokian 7,8 p ***
4. Good Year 7,3 p **
5. Hankook 7,2 p *
6. Falken 7,0 p *
8. Bridgestone 6,9 p *
9. Kuhmo 6,9 p *
10. Dynamo 5,9 p -
Noiden vertailujen kymmenyksistä vääntäessä kannattaa aina muistaa se, että usein puhutaan vertailurenkaiden tuloksista, jotka eroavat enemmän tai vähemmän kuluttajarenkaista.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 13.10.22 - klo:22:12
Kyllä, mutta edelleenkään, ei ne upouudetkaan 8-9 millin uralla varustetut hakkapeliitat toimi telaketjuina jos siellä maantiellä tulee kaistaa vaihtaessa vastaan 30 senttiä korkea loskavalli, tuossa vaiheessa on aivan sama mitkä kumit autosta löytyy, auton vasen reuna niiaa loskaan ja oikea reuna jatkaa tangentin suuntaan, ajonvakautus ja/tai toimiva neliveto voi vielä ehkä pelastaa tuossa vaiheessa matkustajaksi joutumiselta.

Ei muuten ole tuossakaan tilanteessa täysin sama mitkä renkaat autossa on alla. Pohjoismainen talvirengas (kitka tai nasta) vs kesärengas niin ero on kuin yöllä ja päivällä.

Ei se kunnollinen talvirengas tilannetta tietenkään kesäkeliksi  muuta..
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 14.10.22 - klo:06:29
Ei muuten ole tuossakaan tilanteessa täysin sama mitkä renkaat autossa on alla. Pohjoismainen talvirengas (kitka tai nasta) vs kesärengas niin ero on kuin yöllä ja päivällä.

Ei se kunnollinen talvirengas tilannetta tietenkään kesäkeliksi  muuta..


Ainoa rengastyyppi joka toimii paksussa loskassa on offroad-rengas jossa on useamman sentin syvyydellä kuviointi. Loska käyttäytyy kuin muta, ei siinä auta muutaman millin törröttävät nastat ollenkaan tai pikkaisen karheampi mikrokuviointi. Voihan sitä lunta tietysti myös tulla 20 asteen pakkasellakin alas mutta ne sankimmat lumipyryt ovat aina nollakelien tuntumassa, jolloin se lumi muuttuu loskapaskaksi maantielle pudotessaan.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 14.10.22 - klo:08:05

Ainoa rengastyyppi joka toimii paksussa loskassa on offroad-rengas jossa on useamman sentin syvyydellä kuviointi. Loska käyttäytyy kuin muta, ei siinä auta muutaman millin törröttävät nastat ollenkaan tai pikkaisen karheampi mikrokuviointi. Voihan sitä lunta tietysti myös tulla 20 asteen pakkasellakin alas mutta ne sankimmat lumipyryt ovat aina nollakelien tuntumassa, jolloin se lumi muuttuu loskapaskaksi maantielle pudotessaan.

Tollanen offroad nappularengashan on hengen vaarallinen varsinkin märällä asfaltilla, jarrutusmatka on vähintään metrin pidempi kuin huippu kesärenkaalla niin kolarin aiheuttaminen on käytännössä jo varmaa.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Jultsu

Joo, mutta kun konsensus tällä foorumilla oli että vallitsevien ja yleisimpien ajokelien mukaan ei pidä valita rengastustaan, vaan aina pitää varautua siihen kaikkein katastrofaalisimpaan tilanteeseen, niin näiden oppien perusteella absoluuttisen paras rengas Suomalaiseen talveen on 125 leveä offroad-rengas karkealla ja korkealla kuvioinnilla, tämän renkaan kanssa minimoidaan loskaliirtoon joutumiset niinä tilastollisina 0,2 päivänä per vuosi kun tuollaiset tilanteet sattuvat kohdalle.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Pihistelijä

Uuden Tuulilasin rengastestissä Nokian Hakkapeliitta R5 otti ylivoimaisen voiton. Sai ainoana täydet pisteet sekä lumella että jäällä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

karox

Tuoreet, nyt lokakuussa 2022 julkaistut testitulokset kertovat Continental ContiVikingContact 7 kitkojen melutasosta:

Tuulilasi-lehdessä: TURHAN MELUISA.

Tekniikan Maailmassa: MELU OLEMATONTA.

Kumpi on totta? Oma kokemukseni on hiljainen.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: karox - 15.10.22 - klo:16:35
Tuoreet, nyt lokakuussa 2022 julkaistut testitulokset kertovat Continental ContiVikingContact 7 kitkojen melutasosta:

Tuulilasi-lehdessä: TURHAN MELUISA.

Tekniikan Maailmassa: MELU OLEMATONTA.

Kumpi on totta? Oma kokemukseni on hiljainen.
Onko eroa koossa tai kantavuudessa? Esim. Extra Load -runko (XL) voisi tehdä renkaasta meluisamman.

Pihistelijä

On muuten todella suuret erot polttoaineen kulutuksissa Tuulilasin testissä
- Nokian 5,58 l/100 km
- Bridgestone 6,22 l/100km

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Iro

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 15.10.22 - klo:18:05
On muuten todella suuret erot polttoaineen kulutuksissa Tuulilasin testissä
- Nokian 5,58 l/100 km
- Bridgestone 6,22 l/100km


Tuo olisi siis 11,5% ero!!

Täytyypä tutustua testiin.
Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

jt

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 15.10.22 - klo:18:05
On muuten todella suuret erot polttoaineen kulutuksissa Tuulilasin testissä
- Nokian 5,58 l/100 km
- Bridgestone 6,22 l/100km
Alkaa olemaan jo taloudellisestikin eroa noilla luvuilla, esim. jos renkaan elinikä 30 000km -> 0,64 * 300 * 2 e/litra =  384 euroa.

Ja olikos nämä renkaat kaikki kitkoja? Nastarenkailla on yleensä vielä suurempi vierintävastus keskimäärin. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: karox - 15.10.22 - klo:16:35
Tuoreet, nyt lokakuussa 2022 julkaistut testitulokset kertovat Continental ContiVikingContact 7 kitkojen melutasosta:

Tuulilasi-lehdessä: TURHAN MELUISA.

Tekniikan Maailmassa: MELU OLEMATONTA.

Kumpi on totta? Oma kokemukseni on hiljainen.
Ehkä kyseessä (Tuulilasi) voi olla suhteellinen tuntuma vertailujoukossa? Jos käytät ensin alla todella hiljaista rengasta ja sitten hieman äänekkäämpi perään, niin kyllähän se voi tuntua "meluisalta", vaikka objektiivisesti melutaso olisikin esim. nastoihin verrattuna matala. Pohjoismaiset kitkat voivat olla monesti kesärenkaitakin hiljaisempia, puhumattakaan nastoista.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Mikey

^en muista, että Hakkapeliittojen jälkeen itselläni olisi ollut yksiäkään nastarenkaita, jotka olisivat olleet kesärenkaita meluisampia. Päinvastoin.

Ocu_Style

Lainaus käyttäjältä: karox - 15.10.22 - klo:16:35
Tuoreet, nyt lokakuussa 2022 julkaistut testitulokset kertovat Continental ContiVikingContact 7 kitkojen melutasosta:

Tuulilasi-lehdessä: TURHAN MELUISA.

Tekniikan Maailmassa: MELU OLEMATONTA.

Kumpi on totta? Oma kokemukseni on hiljainen.
Lainaus käyttäjältä: jt - 16.10.22 - klo:22:07
Ehkä kyseessä (Tuulilasi) voi olla suhteellinen tuntuma vertailujoukossa? Jos käytät ensin alla todella hiljaista rengasta ja sitten hieman äänekkäämpi perään, niin kyllähän se voi tuntua "meluisalta", vaikka objektiivisesti melutaso olisikin esim. nastoihin verrattuna matala. Pohjoismaiset kitkat voivat olla monesti kesärenkaitakin hiljaisempia, puhumattakaan nastoista.

Itsellä kokemusta Nokian Hakkapeliitta R3:sta ja tuosta Contista, niin korvakuulolla Nokian on mielestäni hieman hiljaisempi, mutta onhan tuo Contikin oikeasti hiljainen rengas, eli ei siitä meluisaa saa.
Tesla Model Y (2023)
Skoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 Sportline (2023)
Ex. Skoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 Ambition Businessline (2020)
Ex. Skoda Octavia combi 1.5 TSI DSG (2018)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jt - 16.10.22 - klo:22:07
Ehkä kyseessä (Tuulilasi) voi olla suhteellinen tuntuma vertailujoukossa? Jos käytät ensin alla todella hiljaista rengasta ja sitten hieman äänekkäämpi perään, niin kyllähän se voi tuntua "meluisalta", vaikka objektiivisesti melutaso olisikin esim. nastoihin verrattuna matala. Pohjoismaiset kitkat voivat olla monesti kesärenkaitakin hiljaisempia, puhumattakaan nastoista.

Kitkarenkaat ovat hiljaisempia, kuin kesärenkaat. Ainoa kesärengas mikä on kokeilematta onko hiljaisempi ihan mittarilla on tuo goodyear soundcomfort, jota ei ollut saatavilla viime keväänä sillä hetkellä, kun uusin kesärenkaita.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: jt - 16.10.22 - klo:22:01
Ja olikos nämä renkaat kaikki kitkoja? Nastarenkailla on yleensä vielä suurempi vierintävastus keskimäärin.
Joo, nuo olivat kaikki kitkoja. Samassa lehdessä oli myös nastarenkaiden testi.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

peped

Suosituksia edullisemman pään nastareinkaista (15" koko)? Lähimmistä rengasliikkeistä löytyis täältä päin ainakin Kormoran Extreme Stud2, Nankang SW-8 ja Triangle IceLynx TI501.
Kovin montaa kymppiä ei tosin tarvis laittaa lisää niin saisi Hankookia... nää on näitä
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

Eekolffi

Noista ehdottomasti maksaisin vähän lisää ja ottaisin Hankookit. Ihan kelpo renkaat ja kuitenkin tuotekehitys (testaus) on suomessa tehty.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: peped - 19.10.22 - klo:11:47
Suosituksia edullisemman pään nastareinkaista (15" koko)? Lähimmistä rengasliikkeistä löytyis täältä päin ainakin Kormoran Extreme Stud2, Nankang SW-8 ja Triangle IceLynx TI501.
Kovin montaa kymppiä ei tosin tarvis laittaa lisää niin saisi Hankookia... nää on näitä

Ã,,lä osta paskaa. Osta mielummin nuo hankookit. Olivat sentään testi kakkoset ja varmana parempi valinta, kuin jotkut kormoranit.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

a_jaba

Täällä myös ääni Hankookeille. Itsellä ollut pari sarjaa kitkoja ja olin tyytyväinen.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

jt

Ja vielä sellainen aspekti näihin "halppiksiin" että vaikka ostohinnassa säästäisi, niin jos vierintävastus on parhaita selvästi suurempi, niin polttoaineenkulutuksessa voi tulla jopa useiden satojen eurojen (ks. aikaisemmat keskustelut ja testeissä mitatut erot) lasku sitten renkaan eliniän aikana. Ja eikös "halppis" yleensä valita siksi että halutaan säästää? (ottamatta lainkaan kantaa siihen että "halppis" voi olla talvirengasominaisuuksiltaan hyvinkin vaihteleva)

Toki nastan valitseva tekee vapaaehtoisesti sen valinnan että haluaa maksaa (lähes aina) enemmän ajamisestaan suuremman pa-kulutuksen myötä, mutta nastojen keskenkin on eroja kulutuksessa, referenssinä tälle palstalle linkitettyjen testikuvien perusteella kitkojen sisälläkin oli suorastaan hämmentävän suuria eroja kulutuksessa.

Ehkäpä autoilun hinta on, nykyisilläkin pa-hinnoilla, siltikin suhteessa sen verran "edullista" keskimäärin ettei se juurikaan vielä näy rengasvalinnoissa..   
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

-karppa-

Kesärenkaissa voisi sanoa, että riittää mustat ja melkein pyöreät, mutta talvirenkaissa ei kyllä kannata säästää ja ostaa sitä halpaa. Hyvin äkkiä joudut ostamaan kahdet renkaat eli ensin ne halvat ja sen jälkeen hyvät eikä se ole halpaa siinä vaiheessa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Zarhan

#6929
Tunnustaako joku saaneensa sähköautonsa ajoakun rikki tunkilla?-)

https://tekniikanmaailma.fi/sahkoautoilija-ala-vaihda-itse-talvirenkaita-ellet-tieda-mita-teet/

https://www.is.fi/autot/art-2000009154413.html

Ei kai kukaan muutenkaan autoaan tunkkaa muuta kuin oikeista nostokohdista oli käyttövoima mitä tahansa...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy